DentOnline
خطرات بوسیدن نوزاد
خطرات بوسیدن نوزاد

بوسیدن نوزاد ممکن است سبب انتقال بیماری های مختلفی چون تبخال، بیماری های تنفسی،  بیماری های دستگاه گوارش و ایجاد حساسیت شود. بنابراین ترجیحا قبل از سه ماهگی، نوزاد را کمتر ببوسید و پیش از در آغوش گرفتن و بوسیدن او احتیاط های لازم را به عمل آورید.

بسیاری از ما وقتی نوزادی را در قنداق زیبایش تماشا می کنیم، دوست داریم او را در آغوش بگیریم و ببوسیم. غرق در بوسه کردن نوزاد حال ما را خوب می کند. ما این کار را به خاطر عشق و علاقه مان نسبت به نوزاد انجام می دهیم، اما مطلع نیستیم که این کار ممکن است باعث آسیب دیدن نوزاد شود. پژوهشگران ثابت کرده اند که بوسیدن لب های نوزاد یا بوسیدن اطراف دهان او خطر انتقال ویروس هرپس سیمپلکس نوع ۱ (HSV-1) را افزایش می دهد، چون از شایع ترین ویروس های موجود در دهان انسان است. این میکروب برای بزرگسالان ضرری ندارد، اما در نوزادان می تواند باعث ایجاد تبخال، تب برفکی در داخل و یا دور دهان و در موارد شدید منجر به عفونت مغز، ریه و کبد شود.
 
بوسیدن نوزاد چه خطراتی دارد؟
یکی از ضروریات برای رشد متناسب و پرورش مهارت های نوزاد ابراز محبت نسبت به اوست. بوسیدن نوزاد به وسیله ی والدین امری عادی است، ولی والدین نوزاد باید توجه داشته باشند که مراقبت از نوزاد در برابر عفونت های خطرناک موضوع کم اهمیتی نیست و وظیفه ی آن ها به حساب می آید. یکی از راه ها برای انجام این وظیفه ممانعت از بوسیده شدن نوزاد از ناحیه ی دهان و لب هاست. در ادامه ی مطلب خطرات بوسیدن نوزاد را به تفصیل بیان می کنیم. با ما همراه باشید.

۱. تبخال (هرپس)
اخیرا در شبکه های مجازی دیده شد که مادری نحوه ی انتقال ویروس هرپس سیمپلکس 1 به نوزادش را بیان کرده بود. یکی از نزدیکان نوزاد با تبخالی بر روی صورت، بوسه ای بر نوزاد زده و او را به ویروس آلوده کرده بود. کار نوزاد به بیمارستان کشید، چون ویروس در بدنش منتشر شده بود. بدن نوزاد تا چند روز درگیر مبارزه با ویروس بود. دیدن این موارد ناراحت کننده باعث می شود تا به والدین مبنی بر ممانعت از بوسیده شدن نوزادشان به وسیله ی افراد مبتلا به تبخال تذکر داده شود.

2.  RSV(ویروس سین سیشیال تنفسی)
RSV ویروسی است که ریه ها را درگیر می کند. اگر این ویروس وارد ریه های نوزاد شود تنفس را برای او دشوار می کند. احتمال ابتلای نوزادان و کودکان به این بیماری واگیردار بالاتر از سایرین است چون سیستم ایمنی بدن آن ها ضعیف تر است. بنابراین اگر کودک یا بزرگسالی که این ویروس را در ریه ی خود دارد در مجاورت نوزاد باشد یا او را ببوسد، نوزاد سریعا بیمار خواهد شد. التهابی که در نتیجه ی عفونت در ریه های بچه ها به وجود می آید می تواند به قیمت جان آن ها تمام شود، چون نایژه ها و سایر راه های تنفسی در نوزادان بسیار کوچک تر از بزرگسالان هستند.

۳. حساسیت نسبت به خوراکی ها
حساسیت نسبت به خوراکی ها، هم در نوزادان و هم در بزرگسالان ممکن است وجود داشته باشد. شما نباید به تذکر نوع حساسیت فرزند خود به آشنایان و میهمانان بسنده کنید، چون ممکن است اهمیت چندانی به تذکرات شما ندهند. مخصوصا درباره ی چیزهایی مثل گلوتن موجود در رژ لب که اغلب افراد اطلاعات کمی درباره ی احتمال آلرژی زا بودن آن دارند. گلوتن ممکن است سیستم ایمنی را علیه خود بدن تحریک کند و در نتیجه می تواند فرزندتان را در معرض ابتلا به بیماری های خودایمنی و سرطان قرار می دهد. بنابراین ترجیح بر آن است که کسی کودکتان را نبوسد چون معلوم نیست که آن ها چه چیزهایی خورده اند و هم چنین مشخص نمی شود که آیا آن مواد غذایی هنوز بین دندان هایشان باقیست یا خیر.

۴. مواد شیمیایی موجود در محصولات آرایشی
در داخل محصولات آرایشی و بهداشتی به منظور باطراوت و جوان نگه داشتن پوست، از مواد شیمیایی مختلفی استفاده می شود. درون این محصولات احتمالا مواد دیگری نیز یافت خواهند شد. موادی چون پارابن ها، رنگ های مصنوعی، فرمالدهید و... . مواد فوق سیستم غدد درون ریز بدن را مختل کرده و خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهند. بنابراین متخصصان پیشنهاد می کنند برای جلوگیری از تماس کودک با این سموم شیمیایی، قبل از بوسیدن او آرایش صورت پاک شود.
 
۵. بیماری بوسه
بیماری بوسه نام دیگر بیماری«مونونوکلئوز» است. این بیماری عفونی از راه بزاق منتقل می شود. از جمله علائم این بیماری در نوزادان آبریزش بینی، بی قراری و اختلالات تنفسی است. عامل بیماری بوسه یک ویروس است و تا به حال درمان خاصی برای آن پیدا نشده است. این بیماری خودمحدودشونده است؛ یعنی عفونت به تدریج به وسیله ی دستگاه ایمنی بدن نابود خواهد شد.
 
۶. ایجاد حفره‌ در دندان ها
واضح است که رعایت نکردن نکات بهداشتی دهان و دندان، منجر به ایجاد حفره در دندان ها می شود. اما چیزی که اغلب مورد غفلت قرار می گیرد این است که بوسیدن نوزاد نیز ممکن است سبب ایجاد حفره در دندان های او شود. والدین باید آگاه باشند که باکتری‌هایی به نام«Streptococcus mutans» در بزاق بزرگسال ها وجود دارند که پس از ورود به دهان کودک ممکن است باعث تشکیل حفره در دندان های کوچکشان شود. این باکتری ها علاوه بر انتقال از راه بوسه از راه مصرف قاشق مشترک هنگام غذا خوردن نیز منتقل می شود. فوت کردن غذای کودک نیز باعث وارد شدن بزاق تان به غذای او می شود.

۷. ضعف دستگاه ایمنی
باکتری های مفید موجود در روده ی نوزاد، تا چند ماه پس از تولد هنوز به تعدادی که باید باشند، نرسیده اند. بنابراین اگر میکروب مضری از راه دهان وارد روده ی او بشود ممکن است به سرعت رشد کند و نوزاد را بیمار کند. ضعف دستگاه ایمنی نوزاد نیز می تواند مزید بر علت شود تا سرعت ابتلا به بیماری بیشتر شود. دلایل فوق باعث می شوند تا متخصصان توصیه کنند کودکان یا بزرگسالانی که در مجاورت نوزاد قرار می گیرند عاری از هرگونه علائم بیماری باشند. هم چنین توصیه می شود دست های خود را به خوبی بشویند. چه از بیماری خود آگاه باشید و چه نباشید با در آغوش گرفتن و بوسیدن نوزاد او را در معرض میکروب قرار خواهید داد.

۸. ورود ویروس به معده
دل درد، استفراغ و اسهال همگی از علائم ورود ویروس به معده نوزادند. حتی یک بوسه از سوی شخص آلوده به ویروس کافیست تا نوزاد را مبتلا کند. این اتفاق به طور بالقوه بسیار خطرناک است، چون می تواند منجر به از دست رفتن مقادیر زیادی از آب بدن نوزاد شود. 

اقدامات احتیاطی برای بوسیدن نوزاد
در جای جای بدن بزرگسالان میکروب هایی یافت می شوند که اغلب برای خود آن ها بی خطرند، اما برای نوزاد این گونه نیستند، چون دستگاه ایمنی او هنوز به طور کامل بلوغ نیافته است. در زیر به چند توصیه در مورد بوسیدن و در آغوش گرفتن نوزاد اشاره می کنیم: 
⦁    بهداشت و سلامت فردی خود را حفظ کنید.
⦁    از سلامت دهان و دندان خود مطمئن شوید.
⦁    قبل از نزدیک شدن به نوزاد دست های خود را بشویید.
⦁    به طور منظم نوزاد را به حمام ببرید.
⦁    تمیز کردن صورت و دهان نوزاد را با دستمال مرطوب انجام دهید.
⦁    برای نوزاد ظروف و محصولات بهداشتی مخصوص خودش را تهیه کنید.
⦁    وسایلی چون ریموت کنترل تلویزیون، حوله، موبایل، کیف و... که منبع آلودگی هستند نباید در دسترس کودک قرار گیرند.
⦁    از بیمارانی که بیماری های مسری (مثل سرماخوردگی، آنفلوانزا، آبله مرغان و...) دارند بخواهید به کودکتان نزدیک نشوند.
⦁    اقدامات فوق را به دوستان، خانواده و آشنایانی که با نوزاد در تماس هستند، آموزش دهید.

سخن آخر
بوسیدن نوزاد، به ویژه در قسمت لب‌ها خطرات زیادی برایش دارد. ولی نیازی نیست به کلی از بوسیدن نوزاد خود صرف نظر کنید! با رعایت اقدامات پیشگیرانه ی فوق، شما آزاد هستید که نوزاد دلبندتان را غرق در بوسه کنید.