DentOnline
راهنمای انتخاب اتوکلاو دندانپزشکی
راهنمای انتخاب اتوکلاو دندانپزشکی

راهنمای انتخاب اتوکلاو دندانپزشکی (Dental Autoclave)

بی شک فرآیند استریل ابزار و تجهیزات دندانپزشکی به دلیل ارتباط مستقیم با سلامت بیماران و کادر درمان باعث شده تا بخش استریل (CSR) یکی از مهمترین و حساس ترین بخش های هر مرکز یا مطب دندانپزشکی باشد و اتوکلاو به عنوان قلب تپنده این بخش از جایگاه و اهمیت ویژه ای برخوردار است. شیوع روز افزون بیماری های جان سخت مانند هپاتیت و ... در سالهای اخیر و لزوم اطمینان کامل از صحت فرآیند استریل موجب شده اهمیت استفاده از اتوکلاو دندانپزشکی به روز و استاندارد بیش از پیش آشکار گردد. از سوی دیگر به دلیل زمان بر بودن پروسه استریل، استفاده از یک اتوکلاو استاندارد و کارآمد که از علم و تکنولوژی روز دنیا برخوردار باشد، در سرعت عمل شما و رضایت مراجعین به مطب دندانپزشکی بسیار تاثیر گذار خواهد بود.

وقتی برای خرید یک اتوکلاو جدید به بازار مراجعه می کنید با مدلها برندها و قیمت های مختلفی برخورد می‌کنید که امکانات متعددی را به شما ارائه می کنند. این حجم از تنوع می‌تواند برای خیلی از خریداران گیج کننده باشد و با این سوال مواجه شوند:

بهترین اتوکلاو دندانپزشکی کدام است؟

 

این اندازه از تنوع و پیدا کردن محصولی که هم نیاز شما را تامین کند و هم از لحاظ کیفیت، قیمت و خدمات ارزش خرید کردن را داشته باشد، نیازمند اطلاعات تخصصی کافی و شناخت کامل محصولات موجود در بازار خواهد بود. در این مقاله تلاش خواهیم کرد تا نکات مهم در خرید اتوکلاو دندانپزشکی را با هم مرور کنیم.

با توجه به ماهیت ابزارهای دندانپزشکی و وجود ابزارهای که حفره و سوراخ دارند ( اینسترومنت های دندانپزشکی و ... ) اتوکلاوهای مناسب دندانپزشکی از نوع کلاس هستند. به اختصار اتوکلاو هایی که در فرآیند استریل خود از چند مرحله وکیوم استفاده می کنند. پمپ وکیوم و ایجاد خلاء در فرآیند استریل باعث می شود که بخار داغ به تمام بخش‌های ابزارهای حفره دار نفوذ کند و استریل کامل و صحیح را امکان‌پذیر نماید.

 

عوامل موثر در خرید یک اتوکلاو دندانپزشکی عبارتند از:

۱. اندازه و سایز اتوکلاو

۲. کیفیت و استاندارد

۳. قیمت

۴. امکانات و آپشن ها

۵.  کاربری و نحوه کار کردن

۶. خدمات پس از فروش

۷. موارد مربوط به مکان نصب دستگاه

 

۱. تعیین سایز اتوکلاو:

 

۱.۱ اندازه ابزارهایی که باید اتوکلاو شوند:

به عبارت دیگر اندازه ابزارهایی که قرار است استریل شود سایز اتوکلاو شما را تعیین میکند. اندازه و ابعاد ابزار خود را در نظر بگیرید و با ابعاد اتوکلاو های موجود مقایسه کنید.

 

۱.۲ حجم و لود کاری مرکز شما:

حجم ابزارهایی که در هر بار ممکن است استریل شوند را تخمین بزنید. این کار و تعیین سایز درست اتوکلاو مورد نیاز مرکز دندانپزشکی، کمک زیادی به شما در کاهش مصرف انرژی، زمان، اصطحلاک دستگاه و در کل هزینه های جاری مطب و تعمیر و نگهداری اتوکلاو خواهد کرد.

 

۱.۳ فضای مطب شما:

فضای در دسترس مطب را جهت نصب اتوکلاو بررسی کنید و حتماً برای اطراف اتوکلاو مقداری فضای اضافه جهت تهویه هوا و جابجایی راحت دستگاه در نظر بگیرید.

 

 

۲. استاندارد و کیفیت:

 

 ۲‌‌.۱ سیکل های استاندارد:

بر اساس استاندارد ،EN 13060 اتوکلاو دندانپزشکی رومیزی باید قادر باشد سیکل های کلاس B و کلاس S برای استریل انواع بارها در دمای ۱۲۱ و ۱۳۴ درجه سانتیگراد و همچنین سیکل های اعتبار سنجی صحت عملکرد را به شما ارائه دهد.

 

1. 134° Class B (Universal)

2. 121° Class B (Universal)

3. 134° Class S (Universal)

4. 121° Class S (Universal)

5. Vacuum (test)

6. B&D (test)

7. Helix (test)

 

۲‌‌.۲ توانایی پایش، ثبت و ارائه گزارش عملکرد دستگاه:

توانایی کنترل و پایش عملکرد دستگاه یکی از مهمترین پارامتر ها برای هر اتوکلاو دندانپزشکی است. یک اتوکلاو استاندارد و به روز باید بتواند در تمامی مراحل از زمان شروع سیکل کلیه اطلاعات مربوط به فرآیند استریل (دما، فشار و ...) را ثبت و در اختیار دندانپزشک یا دستیار دندانپزشک قرار دهد. این کار می تواند از طریق چاپگر (پرینتر) و یا ذخیره سازی در حافظه داخلی / خارجی صورت پذیرد. توجه داشته باشید که اطلاعات کلیه سیکل های استریل باید بایگانی و در صورت لزوم  قابل ارائه باشد.

 

۲.۳ قطعات:

کلیه قطعات اتوکلاو دندانپزشکی، به ویژه قطعاتی که در سطح داخلی هستند نظیر شیر های برقی، شلنگ ها و ...  باید دارای کیفیت بالا و مدیکال گرید باشند.

 

۲.۴ در اتوکلاو:

در اتوکلاو باید با یک سیستم ۲ مرحله مکانیکی یا الکترونیکی به صورت درست و مطمئن قفل شود تا از باز شدن آن در فشار بالا جلوگیری شود.

 

۲.۵ شیر تخلیه اضطراری:

کلیه اتوکلاو های دندانپزشکی باید مجهز به شیر تخلیه اضطراری باشند تا در صورت بالا رفتن بیش از حد فشار درون چمبر فشار اضافه را تخلیه کند و مانع از انفجار و خسارات احتمالی بعدی گردد.

 

۲.۶ مخزن آب تمیز و کثیف:

در یک اتوکلاو استاندارد مخزن آب تمیز و کثیف حتما باید از هم جدا باشد. و ترجیحا شستشو و نظافت مخزن آب برای دستیار دندانپزشک به راحتی امکان پذیر باشد.

 

۲.۷ فیلتر آنتی باکتریال:

فیلتر آنتی باکتریال در تکمیل فرآیند خشک کردن تجهیزات دندانپزشکی باعث می شود تا هوا و بخار خروجی از اتوکلاو دندانپزشکی عاری از هرگونه میکرو ارگانیسم و باکتری باشد.

 

۲.۹  تاییدیه وزارت بهداشت:

حتما توجه داشته باشید اتوکلاوی که تهیه می کنید علاوه بر موارد بالا دارای تاییدیه اداره کل تجهیزات پزشکی باشد.

 

۲.۱۰ تداوم کاری و کیفیت:

اتوکلاو دندانپزشکی باید علاوه بر رعایت استانداردهایی که گفته شد از کیفیت مناسب و تداوم کاری خوبی برخوردار باشد. بدیهی است در صورتی که اتوکلاو تداوم کاری خوبی نداشته باشد در مرحله اول باعث آزردگی خاطر دندانپزشک، سپس بیمار و در نهایت ضررهایی اقتصادی خواهد شد.

 

 

۳. قیمت:

برای یک خرید راحت و آگاهانه حتما باید از قبل در مورد بودجه ای که برای خرید در نظر گرفته اید تصمیم گیری کنید. بهترین روش برای این کار این است که برای مبلغی که در نظر می گیرید کمی تلرانس نیز قرار دهید و پس از در نظر گرفتن معیار هایی که با هم مرور کردیم و خواهیم کرد ارزش خرید دستگاه را نسبت به هزینه آن مورد بررسی قرار دهید.

به دلیل اهمیت استریلِ درستِ لوازم دندانپزشکی، برخلاف بسیاری از تجهیزات دندانپزشکی که در آنها اولین و در اکثر مواقع مهمترین معیار انتخاب، قیمت محسوب میشود. در اینجا قیمت اتوکلاو دندانپزشکی در بخش سوم بیان شده است.

 

 

۴. امکانات و آپشن ها:

امکانات و آپشن هایی که یک اتوکلاو دندانپزشکی در اختیار شما قرار می دهد خیلی پیچیده نیستند اما می توانند در سرعت عمل شما، کاهش هزینه های جانبی (مصرف برق و ...) و کمک به سلامت محیط زیست تاثیر گذار باشند.

 

۴.۱ ارائه سیکل های متنوع:

داشتن حق انتخاب انواع مختلفی از سیکل ها در یک اتوکلاو دندانپزشکی به شما این امکان را می دهد تا بتوانید با توجه به ابزار و وسایل بهترین سیکل را انتخاب کنید و از این طریق در وقت و مصرف انرژی صرفه جویی کنید.

برخی از سیکل های جانبی قابل ارائه در اتوکلاو های دندانپزشکی:

1. prion

2. Flash (Fast)

3. custom 

 

 ۴.۲ سختی سنج:

امکان تست آب ورودی توسط سختی سنج اتوکلاو میتواند از خرابی هایی مربوط به ورود آب غیر استاندارد جلوگیری و در کاهش هزینه های تعمیر و ... بسیار کمک کند.

 

۴.۳ سایر امکانات:

  • تنظیم اتوماتیک فشار هوای محیط

  • امکان ارتباط و کنترل از راه دور

  • امکان کار به هنگام شب

  • و ...

 

 

 ۵. کاربری آسان و راحت:

اتوکلاو باید افزون بر داشتن امکانات، کاربری راحتی داشته باشد و نحوه استفاده و کار کردن با آن سخت و پیچیده نباشد تا دندانپزشک یا دستیار دندانپزشک هنگام کار کردن بتواند بدون مشکل به امکانات موجود دسترسی داشته و سردرگم و خسته نشود.

 

 

۶. خدمات پس از فروش و پشتیبانی:

 ارائه خدمات پس از فروش با کیفیت تاثیر بسیار زیادی بر تداوم کاری اتوکلاو دندانپزشکی خواهد داشت.

  • داشتن نماینده یا تکنسین محلی قوی

  • ارائه به موقع و دسترسی آسان به قطعات و خدمات و نیز عدم انحصاری بودن آن

  • اخلاق گرایی و برخورد مناسب با مشتری

  • و در نهایت انجام کامل و به موقع تعهدات از فاکتور های مهم خدمات پس از فروش هستند.

  • البته باید تحریم ها و مسائل سیاسی را نیز به خصوص در مورد شرکت های وارد کننده در نظر بگیریم.

 

 

۷. موارد مربوط به مکان نصب اتوکلاو:

 

۷.۱ فضای مناسب:

حتما قبل از خرید اتوکلاو دندانپزشکی از مناسب بودن مکان نصب آن اطمینان حاصل کنید. استانداردهای مربوط به فضای نصب را رعایت کنید و حتماً برای اطراف اتوکلاو مقداری فضای اضافه جهت تهویه هوا و جابجایی راحت دستگاه در نظر بگیرید.

 

۷.۲ ورودی استاندارد:

از مناسب بودن مشخصات برق و آب ورودی به اتوکلاو اطمینان حاصل کنید. در صورتی که هرکدام از ورودی های اتوکلاو دچار مشکل باشد روی عمر مفید و تداوم کاری آن بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

اگر تصمیم دارید اتوکلاو خود را به آب شهر متصل کنید حتما سیستم لوله کشی را آماده کنید و نصب سیستم های سختی گیر آب و دیونایزر را هم در نظر بگیرید.  برای انجام  این موارد حتما از یک مشاوره و تکنسین مجرب که آگاه به علوم و استاندارد های روز یاشد کمک بگیرید.

 

سخن پایانی:

اهمیت تمام موارد بیان شده بستگی به نظر شما دارد. پیشنهاد میگردد موارد ذکر شده را با توجه به سلیقه و علایق خود اولویت بندی نموده و سپس به هر کدام از اتوکلاو های دندانپزشکی، که برای خرید در نظر دارید با توجه به اولویت ها امتیاز دهید تا بتوانید یک خرید آگاهانه، رضایت بخش، دلخواه و کاملا منطبق بر سلیقه خود را تجربه کنید.

در تمامی مراحل خرید، مشاورین دنت آنلاین هفت روز هفته با کمال میل در خدمت شما خواهند بود تا شما را به صورت کاملا تخصصی و حرفه‌ای برای خریدی موفق راهنمایی کنند. با دنت آنلاین خریدی راحت، آگاهانه، مطمئن را همراه با سرعت بالا در خانه یا محل کار خود تجربه کنید.

 

تهیه شده توسط تیم نگارش مرکز تخصصی و فروشگاه اینترنتی تجهیزات دندانپزشکی دنت آنلاین بر اساس آخرین استاندارد های روز دنیا، تحقیقات میدانی و تجارب دندانپزشکان ایرانی