DentOnline
دندانپزشکی زیبایی در قرن 21 جزو گروه هنرهای زیبا ست - بخش اول
دندانپزشکی زیبایی در قرن 21 جزو گروه هنرهای زیبا ست - بخش اول

صنعت 55 بیلیون دلاری دندانپزشکی زیبایی بیشترین گستردگی را در ایالات متحده، خاور میانه، آمریکای جنوبی و چین دارد. تعداد دندانپزشکان زیبایی در ایالات متحده فقط در سال 2016 شانزده درصد افزایش داشته است. با انفجار فرهنگ هنرپیشه-مانند شدن و گسترده شدن روزافزون رسانه های اجتماعی، اهمیت زیبایی ظاهری برای افراد به شدت افزایش پیدا کرده است. به دلیل درخواست های بسیار زیاد برای دندانپزشکی زیبایی، حالا این رشته نوعی رشته هنری محسوب می شود.
در این راستا دیگر هدف فقط این نیست که برای مراجعین خود دندان هایی بسازیم که سلامت عمومی و عملکرد دندان ها را بالا ببرد بلکه امروزه باید فاکتورهایی مانند انعکاس نور، دینامیک رنگ، ایلوژن های بینایی، پرسپکتیو و نسبت ابعاد و اندازه ها را در نظر گرفته و رعایت کنیم و بکار گرفتن این اصول است که هنر واقعی دندانپزشکی زیبایی را امکان پذیر می کند.

آنچه باید بدانیم

جزئیات متعدد و شگفت انگیزی وجود دارند که رعایت آنها بر نتیجه نهایی درمان های زیبایی دندانپزشکی اثر شگرفی می گذارد. آنچه در دانشکده های دندانپزشکی تدریس می شود رنگ و فرم است. اما در پس این دو عامل اصلی نکات دیگری نیز وجود دارند که رعایت آنها می تواند به درمانی بیانجامد که ظاهری عالی دارد.
گاهی درباره "ترانسلوسنسی" و "کانتور دندان" می شنوید. گاهی هم می توانید در قسمت های مختلف دندان از رنگ های مختلفی استفاده کنید. اگر واقعا این اصول را درک کرده باشید در مسیر درستی برای انجام درمان های زیبایی قرار گرفته اید.
در مرحله بعدی باید بیاموزید که چه نکاتی درباره ونیر یا کراون وجود دارد که رعایت آنها باعث می شود چنین درمان هایی کاملا شبیه به دندان طبیعی باشند. در این مرحله است که انعکاس نور و دینامیک رنگ را باید بخوبی بشناسید.
یکی از پرچالش ترین مهارت هایی که باید در آن استاد شوید آموختن رفتار نور روی سطح دندان است. نور با راههای کاملا مشخصی از روی دندان منعکس می شود. راه های انعکاس نور از روی ونیر یا کراون نیز بسیار اهمیت دارند و اصلا شبیه آنچه در دندان طبیعی رخ می دهد نیستند. درست در همین بخش است که می توانید دچار خطا شوید و رستوریشنی تحویل دهید که شبیه دندان مصنوعی خواهد بود. در چنین حالتی معمولا بیمار به شما می گوید که از ونیر یا کراون جدیدش خوشش نمی آید چون طبیعی نیست یا شبیه بقیه دندانهایش نیست.
در واقع بسیار دیده می شود که کراونی که رنگش بسیار خوب است اما اصلا مورد قبول بیمار قرار نمی گیرد ولی کراونی که رنگش خیلی هم عالی نیست اما چون طبیعی تر بوده بیمار آن را پذیرفته است.

 

نوشته دکتر جان مور  21 جولای 2017
مجله Dentistry Today