DentOnline
تاثیرات مخرب سیگار بر دهان و دندان ها
تاثیرات مخرب سیگار بر دهان و دندان ها

سیگار کشیدن فقط به سیستم تنفسی و قلبی-عروقی افراد آسیب نمی زند بلکه برای دهان و دندان نیز نتایج مخربی ببار می آورد، مثل بوی بد دهان، تغییر رنگ دندان ها و تحلیل تدریجی استخوان آلوئول فک.

این نتایج طی یک تحقیق 10 ساله روی 301 بیمار در دانشگاه آراهاس دانمارک بدست آمده اند. دکتر گلنوش بهرامی دندانپزشک متخصص و رئیس تیم تحقیقاتی این دانشگاه ابراز کرد: " علت تحلیل استخوان مارجینال، پریودونتیت مارجینال است که در اثر تجمع باکتری ها در پلاک دندانی تشکیل شده روی سطح دندان ایجاد می شود. فاکتور های دیگری مانند ژنتیک و سیگار از عوامل کمک کننده به پیشرفت پریودونتیت مارجینال هستند، بعلاوه بیماری های سیستمیکی مثل دیابت نیز بر این بیماری اثر دارند."

دکتر بهرامی اضافه کرد: " تئوری هایی برای این مساله وجود دارد که سیگار یک عامل خطر غیر مستقیم است یعنی سیگاری ها احتمالاً بهداشت دهان ضعیف تری نسبت به غیر سیگاری ها دارند، اما تحقیقات اخیر چنین نتیجه گیری کرده اند که سیگار یک ریسک فاکتور مستقیم برای مارجینال پریودونتیت است. مثلاً سیگار کشیدن باعث می شود تا عروق پریفرال منقبض شوند و در نتیجه میزان گردش خون در بافت هایی مثل لثه و استخوان مارجینال کاهش یابد. از طرف دیگر سیگار باعث تغییر فلور میکروبیولوژیک دهان می شود. سیگار سیستم ایمنی را ضعیف می کند که همین امر بر تشدید روند تخریبی مارجینال پریودونتیت اثر دارد."

در این تحقیق افراد سیگاری نسبت به گروه کنترل طی 10 سال حدود 2 میلی متر تحلیل استخوان مارجینال بیشتری نشان دادند که از نظر آماری بسیار معنی دار است.
پریودونتیت مارجینال به دیابت و بیماری های قلبی نیز ربط دارد و می تواند باعث از دست رفتن دندان ها شود. در این افراد هر کس که تعداد سیگار بیشتری می کشید، تحلیل استخوان شدیدتری را تجربه کرد.

جالب است بدانید که محققین، بیماران مبتلا به پریودونتیت مارجینال را از کشیدن سیگار های الکترونیک نیز منع کرده اند زیرا آنها هم مقادیری نیکوتین دارند. بهمین علت بیماران دیابتیک یا قلبی-عروقی مبتلا به مارجینال پریودونتیت باید سیگارشان را ترک کنند، گرچه این امر بسیار مشکل خواهد بود ...

نوشته: دکتر ریچارد گاول 5 اکتبر 2016