DentOnline
گفتگو با اعضای کمیته منتخب وزیر درباره مهم‌ترین چالش‌های کتب مرجع ملی
گفتگو با اعضای کمیته منتخب وزیر درباره مهم‌ترین چالش‌های کتب مرجع ملی

گفتگو با دکتر محمد بیات، دکتر حمیدرضا پاکشیر و دکتر سیاوش سوادی‌اسکویی، عضو کمیته منتخب وزیر

هیات هفت نفره منتخب وزیر که ناظر بر رعایت قوانین در آزمون تحصیلات تکمیلی و آزمون دانشنامه است، یکی از مراجعی است که معترضین به منابع آزمون دستیاری، اعتراضات خود را به آن اعلام می‌کنند، اما دکتر محمد بیات، رئیس دانشکده دندان‌پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفتگو با سایت دندانه و در پاسخ به این سوال شایع که آیا منبع قرار گرفتن کتب مرجع ملی برای سوالات آزمون دستیاری، قبل از تدریس در دانشگاه‌ها، مخالف قوانین آزمون نیست، گفت: وظیفه هیات ۷ نفره منتخب وزیر این است که از دبیران بورد بخواهد منابع آزمون دستیاری را تعیین کنند و همچنین دبیرخانه شورای آموزش دندان‌پزشکی و تخصصی را موظف به استعلام کند که آیا منابع ۹ ماه قبل از آزمون در اختیار دانشجویان قرار گرفته‌اند یا خیر.
وی افزود: تمام موضوعاتی که مورد اعتراض دانشجویان هستند، از این قبیل که چرا کتب مرجع ملی قبل از تدریس منبع طرح سوالات آزمون دستیاری قرار گرفته‌اند یا هنوز غلط‌‌گیری نشده‌اند، به هیات بورد ابلاغ شده است و آنها با این وجود پذیرفته‌اند که این کتاب‌ها را منبع آزمون قرار بدهند و باید پاسخگوی این اعتراضات باشند.

منابع پیشین هم قبل از امتحان تدریس نشده‌اند
دکتر سیاوش سوادی‌اسکویی، یکی دیگر از اعضای هیات ۷ نفره هم در پاسخ به این سوال که چرا کتاب‌های مرجع پیش از تدریس به عنوان منابع آزمون معرفی شده‌اند، به خبرنگار سایت دندانه گفت: منابع آزمون دستیاری هر سال دستخوش تغییر می‌شوند و در همان برهه‌ای که تدریس می‌شوند، مورد سوال قرار می‌گیرند. هر کتابی که در هر کشوری نوشته شده، ممکن است ایراداتی داشته باشد، اما هرگز رفرنس‌ها چند سال قبل از امتحان، در دانشگاه‌ها تدریس نمی‌شوند و نمی‌توان این زمان را برای ارتقاء آنها صرف کرد.

وی ادامه داد: کتب مرجع ملی هم از این قاعده مستثنا نیستند و ایرادات آنها فی‌الفور برطرف نمی‌شود، بلکه نیاز به زمان دارند تا آرام‌آرام جا بیفتند و ارتقا پیدا کنند. نکته دیگر اینکه هر یک از این کتاب‌ها نتیجه جلسات متعدد و رایزنی صد تا دویست مؤلف هستند، بنابراین نباید ایراد فاحشی داشته باشند و اگر هم مشکلی در آنها وجود دارد، جزئی است که به مرور برطرف می‌شود.

دکتر حمیدرضا پاکشیر یکی دیگر اعضای هیات منتخب وزیر است که در پاسخ به این سوال به خبرنگار دندانه گفت: هیچ کتابی در وهله اول بدون ایراد نیست و ممکن است کتب مرجع ملی هم ایراداتی داشته باشند، اما این منعی برای استفاده از آنان در آزمون دستیاری ایجاد نمی‌کند، چراکه این کتاب‌ها، همان منابع پیشین هستند که به طور متوازن جمع‌آوری شده‌اند و سرفصل‌های آنها براساس کوریکولوم آموزشی دندان‌پزشکی تعیین شده است.»
وی افزود: «براساس قانون، کتب مرجع آزمون دستیاری باید ۹ ماه قبل از امتحان در دسترس دانشجویان قرار بگیرند که امسال هم این قانون محقق شده است بنابراین منعی برای استفاده از آنها در آزمون وجود ندارد و دبیران هیات بورد مقرر کرده‌اند که تمام کتب مرجع ملی به اضافه چند فصل از کتب تکست پیشین که در کتب مرجع به خوبی بیان نشده یا از قلم افتاده‌اند، مورد سوال آزمون دستیاری دندان‌پزشکی قرار گیرند.

تدوین کتب مرجع ملی در توان بخش خصوصی نبود
یکی از دغدغه‌هایی که در مورد طرح تدوین کتب مرجع ملی وجود دارد، احتمال متوقف شدن آن مانند بسیاری از طرح‌های دولتی دیگر است که مدیران در مورد آنها به اتفاق نظر نرسیده‌اند و با تغییر مسئولان کنار گذاشته می‌شوند.
دکتر سیاوش سوادی‌اسکویی، احتمال توقف طرح کتب مرجع ملی با تغییر مدیران را یکی از دغدغه‌های خود خواند و گفت: ممکن است این طرح هم مانند بسیاری از طرح‌های پیشین که با صرف هزینه و زحمت زیاد به نتیجه رسیده بودند، با تغییر دولت‌ها متوقف شود، اما به طور قطع این اتفاق منطقی نیست و راه‌حل ایجاد ثبات در اجرای طرح تدوین کتب مرجع هم واگذاری آن به بخش خصوصی نبود، چراکه در کشور ما این بخش توانایی و قدرت علمی که برای تدوین کتب مرجع لازم بود را ندارد و از اساتید دانشگاهی در این حجم بی‌بهره است.

دکتر حمیدرضا پاکشیر هم دراین‌باره اظهار کرد: ضروری است که کتب منبع آزمون دستیاری حداقل در چاپ اول و دوم با نظارت علمی دبیران بورد تخصصی تدوین و بازنگری شوند که این مهم در مورد کتب مرجع ملی تحقق پیدا کرده است. کتاب‌هایی که پیش از این در بخش خصوصی منتشر شده‌اند، همگی انگلیسی بودند و نتایج درمانی متخصصان داخلی در آنها ذکر نمی‌شد، اما کتب مرجع ملی، بر اساس آمارها، تجربیات، جداول و تصاویر داخلی بومی‌سازی شده‌اند و امید است نتایج زحمت اساتید، پس از بازبینی و ارتقاء به کشورهای فارسی‌زبان همسایه هم راه یابد.