DentOnline
ابتلاء ۱میلیون و ۴۰۰هزار نفر به هپاتیتB
ابتلاء ۱میلیون و ۴۰۰هزار نفر به هپاتیتB

معرفی دندان‌پزشکی به عنوان یکی از راه‌های انتقال ویروس هپاتیت بی

موسس و رییس مراکز بیماری‌های کبدی خاورمیانه از ابتلای یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر مبتلا به هپاتیتB در کشور خبر داد.
دکتر سید موید علویان گفت: یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر مبتلا به دیابت «بی» در کشور وجود دارد گفت: انتقال از راه خون و فراورده‌های خونی، از طریق مادر آلوده به نوزاد، از راه جنسی، اقدامات دندانپزشکی و انتقال در بین اعضای خانواده انجام می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه برای کنترل بیماری باید واکسیناسیون و غربالگری مادران مورد توجه باشد، افزود: بهترین راه مقابله با ابتلا به بیماری هپاتیت «بی» تزریق واکسن آن است به همین دلیل واکسیناسیون آن در تمام نوزادان و افراد در معرض خطر انجام می‌شود.

دکتر علویان با اشاره به اینکه با واکسیناسیون‌های انجام شده شیوع هپاتیت «بی» در افراد زیر ٢٢ سال بسیار کم است یادآور شد: هپاتیت «بی» در اکثر نقاط کشور کاهش یافته و چه بسا شیوع آن در سالهای آینده به کمتر از یک درصد برسد.

وی بر لزوم تقویت آموزش در جامعه و اطلاع‌رسانی در مورد شعار «آزمایش بده، واکسن بزن» را بااهمیت خواند و گفت: هنوز انتقال از طریق رفتارهای پرخطر، آرایشگاه، دندان‌پزشکی و موارد متعدد دیگر وجود دارد و باید آموزش‌های لازم در این زمینه ارائه شود.

رییس شبکه هپاتیت ایران با بیان اینکه هپاتیت «سی» قابل ریشه‌کن شدن است، اظهار کرد: طبق هدف‌گذاری‌ها هپاتیت «سی» تا سال ١۴١٠ ریشه کن می‌شود.

 

منبع: دندانه