DentOnline
دو روی سکه بازار دندان‌پزشکی
دو روی سکه بازار دندان‌پزشکی

در شرایطی که ترمیم دندان‌ها و رهایی از دندان‌درد، هنوز هم معضل بسیاری از مردم حتی در کشورهای پیشرفته است، بازار دندان‌پزشکی زیبایی، به عنوان روی دیگر این سکه، رشد چشم‌گیر و فزاینده‌ای دارد. تا جایی که محققین بازارهای تجاری، پیش‌بینی کرده‌اند این مارکت، تا سال ۲۰۲۱ ارزشی بالغ بر سی و هفت میلیارد و هفتصد و چهل میلیون دلار پیدا خواهد کرد.
به گفته محققین شرکت تک ناویو Technavio، که یک شرکت تحقیقاتی اقتصادی است، این بازار رشد سالیانه‌ای برابر با سیزده درصد دارد، چرا که مصرف‌کنندگان آن، روز به روز آگاهی بیشتری نسبت به درمان‌های زیبایی جدید پیدا می‌کنند. همچنین Markets and Research که یک شرکت تحقیقاتی دیگر است، مدعی است که رشد این بازار، در نتیجه  بازاریابی تهاجمی و آگاهی بیشتر مشتریان برابر با دوازده و هشتاد و نه صدم درصد است.
Srinivas Sashidhar، محقق ارشد بخش ارتودنسی و خدمات درمانی شرکت Technavio می‌گوید: «به یمن پیشرفت در تکنولوژی و ساخت اقلامی مانند ایمپلنت‌های سفارشی، در حال حاضر تاج و بریدج، در بازار دندان‌پزشکی زیبایی، از بیشترین رشد برخوردار هستند.»
به گزارش  تک ناویو و Research and Markets، فروشندگان، برای بهبود ظاهر این محصولات و همچنین افزایش دوام و بهبود عملکرد آن‌ها، در حال توسعه استفاده از مواد هیبریدی و ساخت اقلامی  مانند تاج‌های زیرکونیوم و ایمپلنت‌های تیتانیومی هستند. آن‌ها همچنین در حال طراحی ایمپلنت‌های مقرون به صرفه‌ای هستند که به درد و التهاب آرواره بیمار را به سرعت تسکین می‌دهند. علاوه بر این، این دو شرکت تحقیقاتی، بر این باور هستند که پرینت سه بعدی دندان، طراحی لبخند دیجیتال و همچنین تصویرسازی سه بعدی دندان، به رشد فزاینده بازار دندان‌پزشکی زیبایی کمک می‌کند.

اقلامی که در بازارهای زیبایی جولان می‌دهند
تک ناویو مدعی است تا سال ۲۰۲۱، تقاضای رو به افزایش برای ترمیم دندان‌ها، افزایش جمعیت، درآمد مازاد و به کار گرفتن لیزر در دندان‌پزشکی، رشد این بازار را در ابعاد مختلف جغرافیایی افزایش می‌دهد. همچنین در دسترس بودن تکنولوژی‌های پیشرفته و زیرساخت‌های بهتر سبب می‌شود که اروپا، خاور میانه و آسیا (که با کلمه اختصاری EMEA خوانده می‌شوند)، بیش از همه در این بازار سهیم شوند، اما Research and Markets می‌گوید قسمت اعظم مصرف کنندگان این بازار را آمریکاییان تشکیل خواهند داد، چرا وضعیت بد سلامت دندان آنان، زیبایی ظاهری و در نتیجه اعتماد به نفس آنان را کاهش می‌دهد و از س.ی دیگر، این کشور همچنین به دلیل زیرساخت‌های قوی خدمات درمانی، توزیع کننده اصلی این خدمات نیز خواهد بود.
منطقه EMEA به طور خاص بازار ایمپلنت را در دست دارد و ایتالیا، آلمان، اسپانیا و فرانسه، از بزرگترین تولیدکنندگان آن هستند. در آمریکا، رشد آگاهی نسبت به سلامت دهان، پیشرفت در تکنولوژی‌های ایمپلنت و افزایش فرصت برای بازارهای نوظهور، عواملی هستند که رشد این بازارها را رقم می‌زنند و در ضمن شبکه‌های اجتماعی هم به شدت افراد را ترغیب می‌کنند که ایمپلنت را جایگزین درمان‌های ترمیمی کنند. همچنین با افزایش تعداد درمان‌های زیبایی و تقاضا برای درمان‌های ارزان‌تر و مرتب شدن دندان‌ها، انتظار می‌رود بازار ارتودنسی هم از رشد سریعی بهره‌مند شود. این در حالی است که ابزارهای مورد استفاده در ارتودنسی ثابت، از بیشترین رشد در این میان برخوردار هستند. باید گفت در حال حاضر آمریکای شمالی بیشترین درآمد را از درمان‌های ارتودنسی کسب می‌کند و اروپا و منطقه آسیا، اقیانوسیه در مراتب بعد قرار دارند.
در میان ابزار مورد استفاده در درمان‌های ارتودنسی، بریس‌های نامرئی، نقش بیشتری در بازار ارتودنسی جهانی بازی می‌کنند. شرکت Research and Markets توقع دارد این بخش از بازار، تا سال ۲۰۲۰، به رشد سالانه‌ای برابر با دوازده و شصت و هشت صدم درصد برسد. تک ناویو، می‌گوید بازار ارتودنسی چینی، در مدت مشابه به رشد نزدیک به شانزده درصد خواهد رسید و افزایش سرمایه‌گذاران و قیمت‌گذاری فله‌ای برای اقلام به این امر کمک خواهد کرد.
به گزارش این دو شرکت تحقیقاتی، رشد سالانه بازار سفید کردن دندان هم تا سال ۲۰۲۱ به سه و هفتاد و یک صدم درصد خواهد رسید. چرا که روز به روز برای لکه‌زدایی کردن و از بین بردن ظاهرنامطلوب دندان‌ها، محصولات جدیدتری به بازار می‌آید و همچنین دندان‌پزشکان بیشتری بعد از درست کردن دندان‌ها از سفیدکننده‌های دندان استفاده می‌کنند یا بعد از درمان‌های دیگر، دندان‌ها را پولیش می‌کنند.
اما در پایان باید گفت، در این میان، هزینه‌ها به عنوان معضل اصلی بازار دندان‌پزشکی بر جای خواهد ماند. چرا که یک معاینه دندان‌پزشکی در ایالات متحده آمریکا، دویست و هشتاد و هشت دلار هزینه بر می‌دارد و بین شصت تا هشتاد درصد هزینه‌های درمان، صرف نگه‌داری مطب‌ها می‌شود. بنابراین این محصولات پیشرفته دندان‌پزشکی زیبایی، در کنار خوشایند بودن، سبب بالا رفتن هزینه‌ها هم می‌شوند، به نوعی که همه بیماران هم نمی‌توانند آن‌ها را تقبل کنند. چنانچه بعد از رئیس جمهور شدن دونالد ترامپ، ایالات متحده آمریکا، شاهد صف‌های طولانی مردمی است که در سرما و پیش از طلوع آفتاب، در انتظار درمان‌های خیریه دندان‌پزشکی هستند.

صف آمریکاییان ساکن ایالت مریلند، از دو ساعت پیش از طلوع آفتاب، بیرون از یک کلینیک خیریه دندان‌پزشکی

 

منبع: dentistrytoday.com