DentOnline
کتابی برای یکپارچه‌سازی عنوان‌های دندان‌پزشکی
کتابی برای یکپارچه‌سازی عنوان‌های دندان‌پزشکی

رئیس امور درمان دندان پزشکی وزارت بهداشت در خصوص کتاب واژگان رایج دندان‌پزشکی که یک منبع استاندارد برای دندان پزشکان کشور است، اظهار کرد: این کتاب برای یکپارچه‌سازی عنوان‌های دندان‌پزشکی در نظر گرفته شده است.

ذبیح‌الله کشیری در اولین کنفرانس کشوری امور درمان دندان‌پزشکی، در مشهد، با بیان اینکه تا سال 85 تعداد خدمات دندان‌پزشکی که تحت پوشش بیمه صورت می‌گرفت به تدریج حذف شد، اظهار کرد: تا سال 85 خدمات دندان‌پزشکی از بیمه‌های پایه حذف شد و فقط بیمه تامین اجتماعی برخی ترمیم‌های سطحی را پوشش قرار می‌داد.

وی افزود: اتفاقی که در سال 92 صورت گرفت، پیشنهادی توسط وزرات بهداشت درمان، وزارت کار و تعاون به بیمه سلامت فرستاده شد تا قسمتی از خدمات دندان‌پزشکی برای کودکان زیر 14 سال در بخش خصوصی و دولتی صورت بگیرد.

رئیس امور درمان دندان پزشکی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه پیش از برنامه تحول سلامت بالغ بر 95 درصد خدمات دندان پزشکی در حوزه خصوصی انجام می‌گرفت، عنوان کرد: در گذشته حدود 5 یا 6 درصد خدمات دندان‌پزشکی در بخش دولتی انجام می‌گرفت، اما بعد از برنامه تحول سلامت حدود 8 درصد خدمات دندان‌پزشکی در بخش دولتی انجام می‌شود، البته در این کار جنبه رقابتی وجود ندارد و بیشتر برای افزایش سطح دسترسی افرادی که توان مالی کمی دارند، است.

وی اظهار کرد: بعد از شروع کار دکتر هاشمی، شورایی تشکیل شد به عنوان شورای سلامت دهان و دندان که 20 نفر از افراد خوش نام که سابقه خوبی دارند، از گروه‌های مختلف عضو آن هستند و خود دکتر هاشمی نیز ریاست آن را به عهده دارد و یک ستاد برنامه تحول سلامت دهان دندان نیز تشکیل شد که سیاست‌گذاری‌های کلی در آن انجام می‌شود.

کشیری در خصوص کتاب واژگان رایج دندان‌پزشکی که یک منبع استاندارد برای دندان پزشکان کشور است، اظهار کرد: این کتاب برای یکپارچه‌سازی عنوان‌های دندان‌پزشکی در نظر گرفته شده است و در بحث تعرفه‌های دندان‌پزشکی نیز که در حال حاضر 50 تعرفه  وجود دارد و برای بیش از 100 خدمات تعرفه مشخصی نداریم.

رئیس امور درمان دندان‌پزشکی وزارت بهداشت با اشاره به نحوه تصمیم‌گیری بهای تمام شده خدمات دندان‌پزشکی، افزود: در معاونت درمان وزارت بهداشت جلسات زیادی برگزار می‌شود و بعد از نتیجه‌گیری طی نامه‌ای با امضاء وزیر بهداشت به شورای عالی بیمه سلامت ارسال می‌شود که این شورا شامل هفت عضو از بیمه‌های مختلف مانند تامین اجتماعی، نیروهای مسلح و یک نماینده نیز از وزارت بهداشت و دولت در آن هستند.

کشیری با بیان اینکه هر دانشگاه باید حداقل یک یونیت دندان‌پزشکی برای خدمت‌رسانی داشته باشد، خاطرنشان کرد: از روزهای پایانی اسفند سال گذشته طرحی مصوب شد که در هر دانشگاه حداقل یک یونیت دندان‌پزشکی وجود داشته باشد، به این دلیل که در برخی از شهرها در روزهای جمعه یا بعد از ساعت کاری مراکز دندانپزشکی و ساعات پایانی شب مکانی وجود ندارد تا به افراد کمک کند.

 

وی افزود: در بحث صدور پروانه مطب‌ها تا کنون 60 تا 70 درصد مراکز در سامانه ثبت شده است.

 

منبع: ایسنا