DentOnline
کسب مدال طلا توسط فناور برتر دندان پزشکی کشورهای اسلامی
کسب مدال طلا توسط فناور برتر دندان پزشکی کشورهای اسلامی

"مهدی بشیری" دانشجوی رشته دندانپزشکی و مخترع آذربایجانی موفق به کسب مدال طلای مسابقات جهانی اختراعات ژنو که بزرگترین مسابقه جهانی حوزه اختراعات است شد.

وی که هم اکنون در کشور مجارستان به سر می برد از برنامه های آتی و موفقیت های اخیرش گفت.

این جوان 25 ساله که شاید با جستجوی نامش به فارسی در گوگل به اخبار زیادی از آن دست نیابید ولی اگر به زبان انگلیسی جستجو کنید نامش در سایت های خبری کشور ترکیه و کشورهای دیگر می بینید.

جوانی که با وجود سن کم اش بیش از 18 اختراع در حوزه سلامت و دندانپزشکی ثبت کرده است و مدال و مقام های بسیاری در مسابقات جهانی و دانشگاهی ترکیه دارد که این بار با  کسب مدال طلای مسابقات جهانی اختراعات ژنو نامش به گوش خورد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار نصر در خصوص محل تحصیل اش گفت: من متولد ارومیه هستم و سال اول تحصیلاتم را در دانشگاه ارومیه در رشته میکروبیولوژِی آغاز کردم اما بعد از یک سال چون به دنبال یافته های جدید بودم تصمیم گرفتم به کشور دیگری سفر کنم و برای ادامه تحصیل به شهر استانبول رفته و اولین دانشجوی با بورسیه تحصیلی در رشته دندانپزشکی در دانشگاه آیدین استانبول شدم و در آن زمان با چاپ مقالاتی در خصوص ایده هایم در 8 روزنامه مختلف خودم را اثبات کردم.

این دانشجوی ایده پرداز که مقام  پژوهشگر و فناور برتر دندان پزشکی کشورهای اسلامی از طرف کنگره توسعه روابط اقتصادی را نیز ازآن خود کرده است گفت: قبلا در مسابقات مربوط به حوزه پزشکی از بین 85 دانشگاه کشورهای اسلامی که دارای 335 پرونده حوزه پزشکی بود رتبه یک را کسب کردم.

بشیری که نامش در سال های گذشته  وب سایت های خبری ترکیه با عنوان " Mehdi dünyayı sarsacak! "  یا " AÜ'lü Mehdi Bashiri'ye 'en iyi araştırmacı' ödülü" در معنای "مهدی دنیا را تکان خواهد داد یا مهدی بشیری برنده بهترین پژوهشگر دانشگاه" دیده می شود ولی در ایران آنطور که باید شناخته نمی شود در ادامه سخنان اش اذعان داشت: کشور ترکیه با این که در بعضی زمینه ها از ایران عقب است اما با حمایت های خود نشان می دهد که می خواهند پیشرفت کنند و حامی مخترعان هستند، اما مسئولان ما در ایران انتظار دارند به همان نتیجه آخر زود برسیم در حالی که باید گام به گام جلو رفت.

بشیری که اکنون همزمان با تحصیل در ترکیه در کشور مجارستان اقامت دارد بیان کرد: برای رسیدن به اهداف بالاتر به این کشور سفر کردم تا پل ارتباطی برای رسیدن به آرزوهایم باشد.

وی ادامه داد: مجارستان جزو 45 کشور معتبر شرکت کننده در نمایشگاه بین المللی و تخصصی اختراعات سوئیس بود که زیر نظر دولت فدرال سوئیس و شهردار ژنو  با حمایت سازمان مالکیت فکری ملل متحد WIPO  و فدراسیون جهانی مخترعین IFIA بود که حضورم در این شهر واسطه ای برای شرکت در مسابقات و کسب مدال طلای مسابقات جهانی اختراعات ژنو و و کسب مدال طلا از طرف روسیه به عنوان جایزه ویژه بود.

بشیری با بیان اینکه قبلا هم اختراعاتی مثل شبیه ساز کامل دهان و تخت هوشمند ام آر آی داشتم گفت: در این مسابقات با اختراع "مسواك تمام هوشمند با قابليت برداشت پلاك از سطح دندان و ماساژ بافت لثه" شرکت کردم و مقام اول را کسب کردم.

وی هدف اصلی خود را کسب جایزه نوبل خواند و  ادامه داد: شاید تصور این مسئله کمی عجیب بیاید اما اتفاقی شدنی است.

مخترع جوان در میان سخنانش حرف دل خود را اینطور بیان کرد که از ساعتی که خبر کسب مدال طلای ژنو به گوش خانواده و دوستانم رسید همه پیام تبلیغ برایم فرستادند واقعیتش دوست داشتم در کشور خودم کنار عزیزانم بودم و تبریک ها را می دیدم چون اینجا کسی مرا نمی شناسد و به کسب مقام من افتخار نمی کنند چون بیگانه ای بیش برایشان نیستم، اما برای ارتباطات و یک سری اهداف مجبورم اینجا باشم اما روزی به ایران باز خواهم گشت.

بشیری به این موضوع که یک مخترع شبیه نهال است تا بزرگ بشود، در ایران برای آموزش جوانان کلی خرج می کنند ولی وقتی زمان باردهی فرا می رسد، بهره برداری لازم صورت نمی گیرد و نخبه ها یا به کارهای عادی روآورده و یا به سایر کشورها برای ادامه تحصیل می روند، اشاره کرد و ادامه داد: کشورم چقدر هزینه کرده است تا به این مقطع برسم ولی حالا کشور ترکیه از تواناییم استفاده می کند، مسولین باید حمایت کنند و نگذارند نخبگان از کشور بروند، مراکزی باید باشد تا از نخبگان حمایت شود نه تنها مالی بلکه از لحاظ روحی و روانی.

وی در انتها خطاب به جوان گفت: می گویند کار نیست من اعتقاد ندارم، نباید منتظر کار باشیم، اگر بخواهیم فرق داشته باشیم باید بیشتر تلاش کنیم و سختی بکشیم. جوانان باید اوقات فراغت را علاوه بر ورزش در کارهای تحقیقی و پژوهش نیز فعالیت کنند اما  به دلیل نداشتن انگیزه درخصوص آینده شغلی، رغبتی برای تحصیل و پژوهش ندارند.

 

منبع: نصر

 

 

 مشاهده خبرهای بیشتر

عضویت در کانال تلگرام دنت آنلاین