DentOnline
کشف تاثیر ژنها بر ترس از دندانپزشکی
کشف تاثیر ژنها بر ترس از دندانپزشکی

محققان روانشناسی دانشگاه غرب ویرجینیا، شواهدی از منشا ژنتیکی برای ترس از درمان های دندانپزشکی کشف کردند. آنها دریافتند که برخی از ژن ها که ترس از درد را تحت تاثیر قرار می دهند، به احتمال زیاد همچنین در بروز ترس از دندانپزشکی نقش دارند. این یافته، اطلاعات جدید را فراهم کرده است که روشن می کند که چگونه ترس از درد ممکن است با ایجاد ترس از دندانپزشکی مرتبط باشد.

کامرون راندال و دانیل مک نیل گزارش می دهند که ترس و اضطراب مرتبط با مراقبتهای دندانی بخشی به علت، تاثیرات ژنتیکی به ارث رسیده از والدین است. این مطالعه یکی از اولین مطالعاتی است که نشان می دهد ترس از درد- یک مشکل مربوط اما جدا از ترس از دندانپزشکی-  ارثی است و ژنتیک، علاوه بر عوامل محیطی، می تواند مبنایی برای ترس بیماران از درمانهای دندانپزشکی باشد.

راندال، کاندیدای دکترا در دپارتمان روانشناسی دانشگاه غرب ویرجینیا(WVU) می گوید: این مطالعه یک مفهوم جامع تر از ترس مرتبط با مراقبتهای دندانی ارائه داده است، درکی که ممکن است روشهای مراقبت از دندان را در آینده بهبود دهد.

راندال گفت: نتیجه گیری مهم این مطالعه اینست که ژن های ما ممکن است ترس از دندانپزشکی را شاید از طریق متغیرهای مربوط به درد، در ما ایجاد نمایند.

این مطالعه از یک رویکرد جدید برای مطالعه ی وراثت ترس از دندانپزشکی در یک نمونه ی بزرگ از شرکت کنندگان، با داده های کوهورت مبتنی بر خانواده که حاصل مطالعه ی تحقیقات بهداشت دهان و دندان در آپالاش با بودجه ی مرکز NIH بود، استفاده کرد. این مطالعه با همکاری آزمایشگاه تحقیقات اضطراب، سایکوفیزیولوژی و درد در کالج علوم و هنر Eberly  و با رهبری دکتر مک نیل تکمیل شد.

ترس از مراقبتهای دندانی و اعمال دندانپزشکی نسبتا شایع است، ۱۰ تا ۲۰ درصد از بزرگسالان در ایالات متحده بطور قابل توجهی تحت تاثیر این ترس، درمان دندانهای خود را به تاخیر می اندازند و یا در سطوح بالا از درمان دندانهای خود بطور کامل اجتناب می کنند، که به عواقبی برای بهداشت دهان و دندان و سلامت کلی آنها منجر می شود.

به عنوان یک نتیجه، محققان قصد دارند با درک علل این مشکل بهداشت عمومی، به درمان آن بپردازند. راندال گفت: این اطلاعات، همراه با اطلاعات مستند از نقش مهم تجارب قبلی و محیط در ایجاد ترس از دندانپزشکی، ممکن است به ما کمک کند تا روش های جدیدی برای درمان ترس از دندانپزشکی بیابیم. این مطالعه در مجله ی Community Dentistry and Oral Epidemiology منتشر خواهد شد.

 

 

 مشاهده خبرهای بیشتر

عضویت در کانال تلگرام دنت آنلاین