DentOnline
کتاب‌های ملی را حذف نکنید!
کتاب‌های ملی را حذف نکنید!

نامه جمعی از داوطلبان آزمون دستیاری خطاب به دبیر شورای آموزش دندان‌پزشکی

درحالی‌که برخی داوطلبان آزمون دستیاری دندان‌پزشکی در تکاپو و رایزنی برای حذف کتب ملی از فهرست منابع آزمون دستیاری هستند، جمع دیگری داوطلبان آزمون دستیاری با انتشار نامه‌ای خطاب به دبیرخانه شورای آموزش دندان پزشکی و تخصصی وزارت بهداشت خواستار تداوم سیاست‌های این دبیرخانه و اعلام کتاب‌های مرجع دندان پزشکی به عنوان منابع آزمون دستیاری۹۶ شده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری دندانه، در این نامه ضمن اشاره به وجود برخی نواقص در محتوای کتاب‌های ملی آمده است: حذف ناگهانی این کتاب‌ها از منابع آزمون درحالی‌که بسیاری از داوطلبان مطالعه آنها را از چندین ماه پیش آغاز کرده‌اند موجب بروز صدمات جبران‌ناپذیر و اتلاف وقت و اخلال در جریان برنامه‌ریزی داوطلبان برای آزمون دستیاری۹۶ خواهد شد.

متن این نامه به‌این شرح است:

دبیر محترم شورای آموزش دندان پزشکی و تخصصی وزارت بهداشت
جناب آقای دکتر سعید عسگری
با سلام و احترام

ضمن تقدیر از سیاست‌ها و تلاش‌های دبیرخانه شورای آموزش دندان‌پزشکی و تخصصی وزارت بهداشت از ارتقاء کیفی و کمی سطح آموزش دندان‌پزشکی، با توجه به طرح شدن موضوع کتاب‌های مرجع دندان‌پزشکی و بروز برخی اعتراضات در خصوص معرفی این مجموعه کتاب به عنوان منابع آزمون دستیاری سال۹۶، موارد زیر به عرض شما می‌رسد:

۱- کتاب‌های مرجع دندان‌پزشکی یکی از بزرگ‌ترین و ارزنده‌ترین تلاش‌های آموزشی در حوزه دندان‌پزشکی و بلکه تمام حوزه علوم پزشکی کشور است که می‌تواند با توجه به معظلات فعلی حوزه اموزش دندان‌پزشکی کشور به عنوان مهم‌ترین راهکار برای ساماندهی آموزشی این حوزه قلمداد شود.

۲- وجود اشکالات محتوایی و ویرایشی در کتاب‌های مرجع دندان‌پزشکی مانند هر کتاب علمی دیگری محتمل و امری قابل انتظار است و وجود تناقض میان محتوای دو کتاب در دو رشته درسی مختلف معمول و مسبوق به سابقه است . قطعا مجموعه مولفان کتاب‌های ملی پس از بازبینی مجدد و دریافت بازخوردها و نظرات جامعه دندان‌پزشکی نسبت به رفع این اشکالات اقدام خواهند کرد. اما زیر سوال بردن کلیات یک کتاب به دلیل وجود این اشکالات قطعا مورد قبول نمی‌باشد.

۳- علی‌رغم ادعای معترضان، انتشار کتاب‌های مرجع دندان‌پزشکی در سال۹۴ آغاز و از ابتدای پاییز همان سال در دسترس دانشجویان قرار گرفته و تا تابستان ۹۵ یازده جلد از این مجموعه دوازده جلدی منتشر شده است و دانشجویان مطالعه آنها را برای آزمون دستیاری آغاز کرده‌اند. لذا ادعاها در خصوص آماده نشدن کتاب‌های ملی در فاصله یک سال تا زمان برگزاری آزمون در مورد بیشتر کتاب‌های مرجع دندان‌پزشکی مورد قبول نمی‌باشد.

۴- تغییر منابع آزمون دستیاری در دروس مختلف امری مسبوق به سابقه بوده و طی سال‌های گذشته منابع مربوط به یک درس گاه به شکل کامل تعویض شده و کتاب یا کتاب‌های دیگری به عنوان منبع معرفی شده است. از طرفی منابع آزمون دستیاری الزاما ارتباط مستقیمی با منابع آموزشی دانشجویان دندان‌پزشکی نداشته و واقعیت آنکه مبنای مطالعه بیشتر دانشجویان دندان‌پزشکی جزوات درسی و نه کتاب‌های مرجع است. به این ترتیب ادعای تغییر منابع آزمون و تدریس نشدن آنها نمی‌تواند مبنای کنار گذاشتن این کتاب‌ها از آزمون دستیاری باشد.

۶- برنامه‌ریزی برای آمادگی و شرکت در آزمون دستیاری پروسه‌ای طولانی مدت است و گاه آمادگی در این آزمون بیش از دو سال از وقت داوطلبان را صرف می‌کند. از آنجا که طبق اعلام دبیرخانه در مهر ماه سال ۱۳۹۴ مبنی بر معرفی کتاب‌های ملی به عنوان منابع آزمون دستیاری دوره بعد (سال۹۶) بسیاری از داوطلبان این آزمون برنامه‌ریزی و مطالعات خود را بر مبنای اعلام دبیرخانه از مدت‌ها پیش آغاز کرده‌ و موسسات برنامه آموزشی خود را بر اساس آن طرح‌ریزی کرده‌اند، تغییر سیاست دبیرخانه و کنار گذاشتن ناگهانی کتاب‌ها می‌تواند صدمات جبران‌ناپذیری به این داوطلبان وارد کند و موجب اتلاف وقت و اخلال در جریان برنامه‌ریزی داوطلبان برای امادگی آزمون خواهد شد.

لذا علی‌رغم وجود همه انتقادات و اعتراض‌ها، از شما خواستاریم ضمن ایستادگی در برابر مواضع و سیاست‌های دبیرخانه، از کنار گذاشتن کتاب‌های مرجع دندان‌پزشکی و تغییر ناگهانی منابع آزمون دستیاری دندان‌پزشکی سال ۹۶ خودداری فرمایید.
با احترام
جمعی از داوطلبان آزمون دستیاری سال۹۶

رونوشت:
معاون محترم آموزشی وزارت بهداشت

 عضویت در کانال تلگرام دنت آنلاین