کارشناسان بازاریابی چه میگویند؟
ما در عصر ارتباطات زندگی میکنیم. در دهههای گذشته مردم به سختی با یکدیگر ارتباط برقرار میکردند. پس از اینکه انسانها برای ارتباط با یکدیگر تلفن را جایگزین نامههای پستی کردند تحول عظیمی در نحوه ارتباطات مردم به وجود آمد اما این پایان کار نبود. طی ۱۰ سال گذشته با ظهور قدرتمند اینترنت و تلفن همراه در زندگی مردم دهها راه ارتباطی جدید به وجود آمده است. امروزه مردم از طریق وبلاگها و شبکههای اجتماعی پیام و نظرات خود را به سرعت به یکدیگر انتقال میدهند و موتورهای جستجو همانند گوگل که هر روز قدرتمندتر میشوند به مردم این امکان را میدهند که در مورد هر چیزی در یک بازه زمانی بسیار کوتاه اطلاعات زیادی را کسب کنند و از نظرات افراد مختلف در آن زمینه مطلع شوند.
طبق تحقیقات انجامشده توسط کارشناسان تبلیغات، هنگامی که افراد میخواهند محصول یا خدماتی را انتخاب کنند تأثیر حرف دیگران بسیار قدرتمندتر از تبلیغاتی است که شما از طریق مستقیم مانند بیلبوردها، مجلات، وبسایتها و پخش تراکتها و غیره برای خود انجام میدهید. دلیل آن هم واضح است، مردم حتی به نظرات و حرفهای اشخاص غریبه بیشتر از تبلیغات شما اعتماد دارند.
اعتماد مردم به نظر دیگران باعث ظهور روشهای نوین تبلیغاتی به سبک Word of Mouth Marketing یا بازاریابی دهان به دهان شد. به گفته آقای اندی سرنوویتز کارشناس بزرگ تبلیغات این فلسفه جدید چیزی جز صداقت و قدردانی و چگونگی خوشحال کردن مردم نیست.
با توجه به اینکه مردم پزشک مورد نظر خود را بیشتر بر اساس توصیه اطرافیانشان انتخاب میکنند و نه از ورق زدن مجلات و بازدید وب سایتهای صرفاً تبلیغاتی، بهتر است بجای صرف هزینههای هنگفت تبلیغاتی، مشتریان جدید خود را از کانال مشتریان قدیمی خود پیدا کنید. فلسفه این کار ساده است: احترام و توصیهٔ مشتریانتان را به دست آورید، باقی کار را آنها انجام خواهند داد. با مردم به خوبی رفتار کنید، آنها به رایگان برای شما بازاریابی خواهند کرد.
حال سؤال اینجاست که چگونه میتوانیم کاری کنیم که افراد ما را به اطرافیانشان توصیه کنند؟ در این مقاله چند توصیه به شما ارائه میشود اما در نهایت خود شما هستید که با استفاده از تجربیات و ایدههای خلاقانه خود میتوانید این تاکتیک تبلیغاتی را به بهترین شکل خود اجرا نمایید.
مهمترین خواسته یک بیمار این است که شما آنقدر در کار خود تخصص داشته باشید که مشکل دندانهای او را به بهترین شکل ممکن برطرف نمایید. بنابراین هر قدر شما حرفهایتر شوید بیشتر توسط دیگران توصیه میشوید.
کسب تجربه و تخصص لازم، پایان کار نیست. دندانپزشک حرفهای بودن به هیچوجه موفقیت کامل را برای شما به همراه نخواهد داشت. یک حسی که اکثر مردم به هنگام حضور در دندانپزشکی دارند ترس است. صمیمیت شما با بیماران این ترس را به شدت کاهش میدهد. بنابراین بهتر است قبل از شروع کار با بیماران احوالپرسی کرده و به آنها لبخند بزنید. طبق تحقیقات انجامشده پخش یک موزیک ملایم به کاهش ترس و افزایش آرامش انسانها کمک میکند. همچنین میتوانید از یک اسانس خوشبوکننده با بوی ملایم در مطب خود استفاده کنید و تهویه مطبوعی در مطب داشته باشید. تکتک این موارد در کاهش ترس و افزایش آرامش بیماران موثر است. مانند یک مهمان عزیز با بیماران خود رفتار کنید، مطمئن باشید که تأثیر آن را خواهید دید. پس از خداحافظی بیمار هنوز مهمانی به پایان نرسیده است. یک پنل ارسال اسام اس خریداری کرده و در انتهای روز یک پیامک زیبا برایشان ارسال کنید. مثلاً برایشان آرزوی سلامتی کرده و یا به خاطر حضورشان در مطبتان از آنها قدردانی کنید. از اینکه با پزشکان دیگر کمی متفاوت باشید نترسید. یکی از بزرگترین اصول تبلیغات متفاوت بودن از دیگران است. سعی کنید به بهترین شکل ممکن این حس متفاوت بودنتان را در ذهن بیماران ایجاد کنید تا تأثیر ماندگاری از خدمات عالی خود در ذهن بیماران داشته باشید. مابقی کار را خود آنها انجام میدهند. آنها نزد اطرافیانشان در مورد شما حرف میزنند و شما را به عنوان یک پزشک دوستداشتنی با خدمات عالی به دیگران توصیه میکنند.
حضرت محمد (ص) به عنوان یکی از موفقترین افراد تاریخ بشریت، برقراری ارتباطات خوب را منوط به رعایت سه اصل مهم میدانند: بوی خوش، روی خوش و گفتگوی خوش. رعایت این سه اصل در برقراری ارتباط با بیماران تصویری بسیار مثبت از شما در ذهن ایشان خواهد گذاشت.
تبلیغات برای حفظ مشتریان قدیمی به خاطر به وجود آوردن حس مثبت در آنها خودبهخود از طریق بازاریابی دهان به دهان باعث جلب مشتریان تازه نیز خواهد شد اما توصیه به تبلیغ با روش بازاریابی دهان به دهان به معنی نفی روشهای مستقیم تبلیغاتی نیست. در پایان، سخن این است که برای اجرای تاکتیکهای تبلیغاتی تمامعیار بهتر است برای خود کمپین تبلیغاتی طراحی کنید. کمپین تبلیغاتی به معنای طراحی تبلیغات مرحله به مرحله از چندین روش مختلف در راستای هم و به صورت هدفمند است. به عنوان مثال اگر فردی تعریف شما را از دوستش شنیده باشد و چند روز بعد تبلیغ شما را در مجلهای ببیند و پس از جستجو در فضای مجازی باز هم مطالبی خوب در مورد شما دریافت کند، یک اعتماد فوقالعاده و حس بسیار مثبت از شما در ذهن او ایجاد خواهد شد. این بدان معنی است که شما یک کمپین تبلیغاتی بینظیر طراحی کردهاید.
منبع: دندانه