رئیس هیات مدیره انجمن ایمپلنتولوژی ایران، در گفتگو با پایگاه خبری دندانه گفت: بنا به گزارش مراجع ذیربط، ایمپلنت موضوع بیشترین شکایات در حوزه دندانپزشکی است و در نیمی از این شکایات، پزشکان تبرئه و در نیمی دیگر، با مسئله قصور مواجه میشوند.
دکتر حسین بهنیا افزود: با توجه به این آمار، انجمن ایمپلنتولوژی در صدد یافتن علل عوارض و شکستها در درمانهای ایمپلنت برآمد و دریافت که یکی از دلایل اصلی آن، عدم وجود دانش، مهارت و تجربه کافی است. بنابراین، این انجمن بر آن شد تا با برگزاری همایشی حول این محور، مشکلات مربوطه را به بحث و چالش گذارد تا بتواند با خرد جمعی برای آن راهکارهای مناسبی اتخاذ کند.
وی تصریح کرد: در چهارمین همایش انجمن ایمپلنتولوژی ایران که به ریاست دکتر ابوالحسن مسگرزاده و دبیری دکتر شهباز مستوفی برگزار میشود، پانلهای مختلف در ارتباط با محور همایش طراحی شده است و همچنین کارگاههای متعدد همراه با نمایشگاه در اختصاص با ایمپلنت در حاشیه آن برپا خواهید شد.
فارغالتحصیلان دکترای دندانپزشکی نیازمند کسب مهارت بیشتر در درمانهای ایمپلنت
رئیس انجمن ایمپلنتولوژی ایران، یکی از عوامل اصلی بروز شکستها و عوارض در درمانهای ایمپلنت را، عدم توانمندی در اجرای این شیوه درمان خواند و گفت: ایمپلنت، رشته جدیدی است و فارغالتحصیلان دکترای حرفهای دندانپزشکی توانمندی لازم و کافی جهت انجام کلیه درمانهای مرتبط با آن را ندارند و در طول تحصیل خود فقط با متون این علم آشنا میشوند. البته این مشکل جهانی است و ایران هم از این قاعده مستثنا نیست.
دکتر حسین بهنیا افزود: در کوریکولوم آموزشی فعلی کشور ما، تنها یک واحد تئوری برای ایمپلنتولوژی پیشبینی شده است و برنامهای که بتواند فارغالتحصیلان را برای کار عملی در این زمینه توانمند سازد وجود ندارد. بنابراین آنان در طول دوره تحصیل خود، تنها با تئوریهای این علم آشنا میشوند.
وی خاطرنشان کرد: انجمن ایمپلنتولوژی ایران نیز این نقیصه را به وزارت متبوع انعکاس داده و خوشبختانه دبیرخانه شورای آموزش دندانپزشکی و تخصصی، آن را پیگیری کرده است و انتظار میرود در کوریکولوم آموزشی بعدی، پیشبینیهای لازم برای رفع آن صورت گیرد.
وی تصریح کرد: رفع کمبودهای مرتبط با ایمپلنتولوژی در کوریکولم آموزشی، با برنامهریزی دقیق میسر خواهد شد و به احتمال قوی، برای حل این مشکلات، طول دوره آموزشی باید افزایش یابد و امکانات و تجهیزات کافی و پرهزینه برای این منظور لازم است.
سردرگمی دندانپزشکان در فراگیری درمانهای مرتبط با ایمپلنت
استاد دانشگاه علومپزشکی شهید بهشتی، در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: در حال حاضر، فارغالتحصیلان دوره عمومی دندانپزشکی، برای ارتقاء دانش و کسب مهارتهای بیشتر دچار سردرگمی هستند و مراجع مناسب برای این منظور را یا نمیشناسند یا از آن بیبهره هستند.
دکتر حسین بهنیا در پایان گفت: یکی از بهترین طرق رفع این نقصان، دورههای آموزشی استاندارد مورد تائید محافل قانونی است که کمبود آن به شدت در کشور به چشم میخورد. در حال حاضر آنچه بین همکاران متداول است، مشارکت در دورههای آموزشی شرکتهای وارد کننده تجهیزات دندانپزشکی است که تنها منجر به ایجاد یک آشنایی اولیه در این ارتباط میشود و برای کسب مهارت کافی جهت درمان ایمپلنت بر روی بیمار کفایت نمیکند که همین امر گاهی باعث بروز خطاها، عوارض و آسیبها برای بیمار میشود.
منبع: دندانه