دکتر حمیدرضا ذاکر جعفری
رئیس دانشکده دندانپزشکی گیلان
دبیرخانه شورای آموزش دندانپزشکی و تخصصی، سال ۹۱ با انگیزه مواجهه سریعتر دانشجو با برخی دروس اختصاصی و همچنین تجمیع تعدادی از دروس، تصمیم به تغییر کوریکولوم آموزشی دندانپزشکی گرفت و البته باید گفت تنها چند درس از دروس آن را تغییر داده و کوریکولوم پیشین را به طور کلی ریفورم نکرده است.
از جمله اشکالات کوریکولوم فعلی که در دانشگاهها در حال اجرا است، میتوان به نبود منابع مشخص برای دروس جدید و مشکلات موجود در زمانبندی ارائه آنها اشاره کرد. در ضمن ارائه برخی از دروس مانند مواد دندانی و اقتصاد سلامت به گروههای اختصاصی نیاز دارد که همه دانشگاهها از آنها بهرهمند نیستند و برخی دروس هم باید به صورت کارگاهی برگزار شوند که امکانات مورد نیاز آنها در کوریکولوم فعلی دیده نشده است. به طور کلی، میتوان گفت کوریکولوم فعلی مدرن است، اما زیرساختهای آن هنوز به طور کامل تأمین نشده است و دلیل هم این است که از آنجایی که فرایند تغییر کوریکولوم پیشین طولانی شد، مسئولین این دوره تصمیم گرفتند دست به اجرا کردن آن بزنند و حین اجرا اشکالاتش را رفع کنند و این یعنی همان سیستم آزمون و خطا که در کشور رایج است.
در حال حاضر، بنا بر این است که کوریکولوم فعلی به همین ترتیب اجرا شود و کمیتهای در مشهد برای رصد و برطرف کردن اشکالات آن تشکیل شده است تا برای تعدادی از دروس مدرنتر مانند اقتصاد سلامت درسنامه تولید کند و برخی دروس مانند پی اچ دی های مواد دندانی و سلامت دهان که باید در دانشگاهها فعالیت داشته باشند هم تا سال آینده بهصورت مجازی ارائه شوند. همچنین برای انتقال نظرات و مطرح کردن سؤالات دانشکدههای دندانپزشکی، یک گروه تلگرامی در نظر گرفته شده و سامانهای هم در سایت دبیرخانه ستاد تحول آموزش و آمایش سرزمینی منطقه ۹ در دست ساخت است تا رابطینی که از دانشکدههای مختلف به کمیته مربوطه معرفی شدهاند، بتوانند از طریق آن مهمترین نظرات دانشکدههای دندانپزشکی را تجمیع کنند و انتقال دهند.
منبع: دندانه