DentOnline
تجهیزات دندانپزشکی قدیمی و باستانی
تجهیزات دندانپزشکی قدیمی و باستانی

مسواک:

          قدیمی ترین مسواک نیز مربوط به 3000 سال قبل از میلاد مسیح است که در مصر یافت شده، این مسواک از یک تکه چوب که پوست یک طرف آن برای نرم تر شدن و انعطاف پذیری بیشتر کنده می شد، در زمان فرعون های اول از میان برداشته شد و چینی ها نوعی مسواک از شاخه درخت بامبو ساختند که الگویی برای بوجود آمدن مسواک های امروزی شد.

در انتهای دسته این مسواک موهای زبر گردن گراز سیبری قرار می گرفت که بعدها به دلیل زبری زیاد موی گردن گراز استفاده از موی اسب متداول شد.

خمیردندان:

اولین خمیردندان که از ترکیب سنگ نمک، نعنا، خرده های فلفل و گل خشک شده زنبق تشکیل شده بود، متعلق به مصری هاست.

یونانی ها نیز از مواد ریزی چون پوسته خارجی نوعی صدف دریایی به نام اویستر و استخوان های زبر خرد شده در خمیر دندان هایشان جهت جرمگیری بیشتر استفاده می کردند.

رومی ها از مواد افزودنی چون نعنا برای داشتن نفسی خوشبو و تازه در خمیردندان ها استفاده می کردند.

در قرن 18 دستورالعمل ساخت خمیردندان که دارای ترکیباتی چون زاج سفید، خون اژدها و دارچین بود، در سراسر اروپا و آسیا منتشر شد.

کشیدن دندان:

          در قرن 14 برای بیرون کشیدن دندان ها یک پزشک فرانسوی به نام Guy de Chauliac وسیله ای را به نام پلیکان دندان که بسیار شبیه منقار پلیکان طراحی شده را ساخت، این وسیله تا اواخر قرن 18 مورد استفاده قرار می گرفت. بعد از آن وسیله ای شبیه کلید اختراع شد که به " کلید دندانی " معروف شد. دندانپزشک برای استفاده از کلید دندانی باید از دسته آن برای تاب دادن دندان از خود مثل چرخش کلید در استفاده می کرد.

مته کمانی و از بین بردن پوسیدگی دندان:

          در تمدن هندوها اولین نشانه های مراقبتی از دندان ها که به 7000 سال قبل از میلاد مسیح بر می گردد، دیده شده است. در آن دوره هندوها از مته کمانی به عنوان وسیله ای برای ایجاد آتش با ایجاد سوراخ در سنگ یا حتی برای ساخت مهره هایی از سنگ های زینتی برای زیورآلات استفاده می کردند. این مته کاربرد فرعی نیز داشت، با استفاده از آن با ایجاد حفره در دندان های افراد برای از بین بردن پوسیدگی و پر کردن استفاده می کردند، درست شبیه آنچه امروزه انجام می شود.

منبع: tnews