DentOnline
قابلیت های متفاوت لمینیت و کامپوزیت
قابلیت های متفاوت لمینیت و کامپوزیت

طی سال های اخیر در کشور ونیر و دو روش لمینیت سرامیکی و یا کامپوزیت تنها به عنوان شیوه‌های زیبایی دندان معرفی شده اند، درحالی که استفاده از ونیرها جنبه‌های درمانی فراوانی دارد که کمتر به آن پرداخته شده است. لمینیت و کامپوزیت دو قابلیت متفاوت دارند که بیماران باید به آن توجه کنند. نحوه قرارگیری دندان‌های فک بالا و پایین نسبت به یکدیگر، نوع عیوب ظاهری و انتظاری که از اصلاح دندان وجود دارد باید توسط درمانگر بررسی شده و سپس اقدام شود.

 بیمارانی که دچار شکستگی دندان شده اند و یا از ارتودنسی نتیجه مطلوبی نگرفته اند و حتی افرادی که از فاصله نامتعارف بین دندان‌های خود رنج می‌برند و همین امر بهداشت دهان و دندان آنها را با مشکل مواجه کرده، باید از روش‌های کامپوزیت و یا لمینیت سرامیکی درمان شوند.

از لمینت ونیر جهت پوشش دادن فاصله بین دندان‌ها و شکستگی‌های موجود استفاده می شود هم چنین لمینت ونیرها می‌توانند تا حد زیادی تغییر رنگ ایجاد شده روی سطح دندان‌ها را نیز بپوشانند. لمینت یک لایه نازک همرنگ دندان و از جنس سرامیک است که به منظور زیباتر کردن دندان‌ها روی سطح جلویی آنها چسبانده می‌شود و فرم و رنگ دندان‌ها با نصب لمینت سرامیکی اصلاح می‌شود.

کامپوزیت نیز یکی از روش‌های نوین و پرطرفدار برای ترمیم دندان و اصلاح است، کامپوزیت ونیر ترکیبی از ماده «رزین» است که به شکل خمیر بوده و با تابش نور روی دندان سفت می‌شود کامپوزیت علاوه بر ترمیم دندان‌های شکسته می‌تواند جهت پر کردن آنها با این مواد و برطرف نمودن لکه‌های روی دندان را نیز استفاده شود.

نکته ای که وجود دارد این است که برای افرادی که عادت به دندان قروچه دارند استفاده از کامپوزیت توصیه می شود چرا که مقاومت کامپوزیت نسبت به لمینت بهتر بوده و لمینت شکننده‌تر است البته در کامپوزیت احتمال برگشت زردی دندان‌ها بیشتر از لمینت است و این روش نیاز به پولیش و اصلاح دوره‌ای دارد و افرادی که فرصت حضور دوره‌ای در دندانپزشکی را ندارند نباید از این روش استفاده کنند.

برای به کار بردن لمینیت روی سطح دندان باید تراش دندان انجام شود اما نتیجه نهایی لمینت زیباتر از کامپوزیت است در واقع لمینت نسبت به کامپوزیت دارای رنگی طبیعی‌تر و جلوه‌ای بهتر است و مقاومت کار بسیار بالا است همچنین از لمینت برای اصلاح طرح لبخند دیجیتالی نیز استفاده می‌شود که نتیجه آن فوق العاده دقیق و زیباست. از طرفی، برخی از دندان‌ها را نمی‌توان کامپوزیت کرد و باید برای آنان از لمینت استفاده کرد.

منبع: Mehr News