DentOnline
هوش مصنوعی برای کمک دندان‌پزشکان
هوش مصنوعی برای کمک دندان‌پزشکان

دندان‌پزشکان برای ایمپلنت کردن دندان، باید مکان دقیق کانال مندیبولار، که در دو طرف فک پایین است و شامل عصب آلوئولار می‌شود، را بدانند.

فک پایین ساختار پیچیده‌ای دارد و برای مکان‌یابی دقیق آن، دندان‌پزشکان باید از سی‌تی اسکن و عکس‌های رادیولوژی استفاده کنند. این فرآیند وقت‌گیر و دشوار است. بنابراین بهتر است از یک راه خودکار برای راحتی کار استفاده کنیم.

محققان روشی تعبیه کرده اند تا با استفاده از آن مکان دقیق کانالهای مندیبولار را نشان دهند. این مدل بر اساس آموزش و استفاده از شبکه‌های عصبی عمیق توسعه پیدا کرده است. این مدل با استفاده از مجموعه داده‌هایی تهیه شده که شامل CBCT (3D cone beam CT) می‌شوند.

این مدل معماری پیچیده‌ای دارد که موجب سرعت بالا و کارآمدی داده آن می‌شود. این مدل مکان کانال‌های مندیبولار را بسیار دقیق و درست نشان می‌دهد. این روش نسبت به مدل‌های آماری شکلی، که مدت‌ها بهترین روش شناسایی این کانال‌ها بودند، برتری دارد.

در شرایطی که بیمار وضعیت وخیمی نداشته باشد، مثل پوکی استخوان، این مدل به اندازه یک متخصص دقیق و کارآمد است. اما در شرایطی که کمی وخیم‌تر و پیچیده‌تر باشد، نیازمند تایید حدس و تخمین مدل هستیم، چرا که این سیستم هنوز یک سیستم کاملا مستقل نیست.

استفاده از این مدل، به معنای کنار گذاشتن رادیولوژی و رادیولوژیست‌ها نیست، بلکه صرفا برای افزایش سرعت کار و افزایش کارآمدی آن‌ها استفاده می‌شود. محققانی که در حال کار بر روی این مدل هستند، تمرکز خود را بر موارد پیچیده‌تر گذاشته‌اند.