DentOnline
کوید- 19 چگونه آینده دندان‌پزشکی را تغییر خواهد داد؟
کوید- 19 چگونه آینده دندان‌پزشکی را تغییر خواهد داد؟

در ابتدای شیوع این بیماری، دندان‌پزشکان طبق روال عادی خود، به کار ادامه می‌دادند. اما هنگامی که اطلاعات بیشتری از این بیماری و روش‌های انتقال آن به دست آمد، دندان‌پزشکان که فاصله کمی با بیمار داشتند و به طور منظم با بزاق دهان افراد در ارتباط بودند، احساس خطر کردند.

سایت دندان‌پزشکی بریتانیا اعلام کرده است که شغل‌های دندان‌پزشکی و مرتبط با آن، 80% خطرناک‌ترین مشاغل در دوران پاندمی هستند. طی تحقیقات انجام شده، دندان‌پزشکان و بهداشت‌کاران دهان و دندان، در معرض تماس 100% با عوامل عفونت هستند.

شیوع ویروس کرونا، توجه دندان‌پزشکان را به برخی نقاط ضعف خود معطوف کرده‌است و آن‌ها مجبور به ایجاد تغییرات در روند کار خود شده‌اند.

تجهیزات محافظت شخصی اولین و مهم‌ترین روش‌های پیشگیری از ابتلا به بیماری هستند. ماسک‌های جراحی که فرد را در مقابل ذرات درشت و ریز محافظت می‌کنند، در حال حاضر فایده کمی در مقابل این ویروس از خود نشان داده‌اند.

از آنجایی که دندان‌پزشکان و بهداشت‌کاران با ذرات معلق هوا در ارتباط هستند، به آنها توصیه می‌شود تا در هنگام اجرای اقداماتی که ذرات معلق تولید می‌کنند، از ماسک FFP3، گان‌های آستین بلند، پیش‌بند، محافظ مو و کلاه یک‌بار مصرف استفاده کنند.

پوشیدن این موارد سخت، ناراحت و هزینه بر است. برخی ماسک‌ها قابل استفاده دوباره هستند، اما این استفاده دوباره ممکن است عملی نباشد. پوشیدن این ماسک‌ها در زمان طولانی ممکن نیست، چرا که افراد نیاز به استراحت و انجام کارهای دیگر دارند و بارها ماسک را در می‌آورند. دست زدن به این ماسک‌ها نیز خود باعث پخش ذرات می‌شود.

همچنین این ماسک‌ها موجب اختلال در تعامل با بیمار می‌شود که از ملزومات کار یک دندان‌پزشک است. علاوه بر این، دندان‌پزشکان ممکن است بخواهند روش صحیح مسواک زدن را به بیمار آموزش بدهند، آیا این کار با یک ماسک FFP3 امکان‌پذیر است؟

روش‌های دیگری برای کاهش ذرات معلق هوا وجود دارد. برای مثال استفاده از محلول شستشو کلرهگزیدین 0.2% قبل از شروع فرآیندهای تولید‌کننده ذرات معلق هوا، آلودگی ذرات معلق را به صورت قابل توجهی کاهش می‌دهد. مکش با یک سیستم قدرتمند مکش مایع تنها راه کاهش ذرات معلق هواست. این دستگاه قادر به مکش 300 لیتر در دقیقه می‌باشد. همچنین کارخانه تولیدکننده این دستگاه پیشنهاد داده است که نوک دستگاه مکش بزرگ باشد. در این حالت، باید دندان‌پزشکی 4 دسته(دو نفره) را انجام بدهیم چرا که یک نفر باید بر تکنیک ساکشن تمرکز کند.

آیا این ویروس دندان‌پزشکان را مجبور می‌کند تا به همراهی پرستار نیاز داشته باشند؟ همچنین باید به مواردی مانند در، پنجره و تهویه هم نگاه عمیق‌تری انداخت.

مراجعه بیماران، دو پاسخ بالقوه دارد: کسانی که برای سلامت دهان و دندان خود اهمیت بسیاری قائل هستند و برای ادامه درمان خود به کلینیک مراجعه می‌کنند و کسانی که مراجعه خود را به دلیل ترس از ورود به مکان‌های عمومی به عقب می‌اندازند. برای افراد دسته دوم و عموم مردم، دندان‌پزشکان توصیه کرده‌اند که برای کاهش مشکلات دهان و دندان، افراد به جای روزی دوبار، سه بار مسواک بزنند و نخ دندان بکشند.

آخرین مطالب
دندانپزشک کاندید ریاست جمهوری
2 سال پیش
ارائه تسهیلات دندانپزشکی به بازنشستگان کشوری در تمام مراکز استان های کشور
2 سال پیش
فراخوان ایده های برتر اصلاح سطح تجهیزات دندانپزشکی
2 سال پیش
رابطه میان مسواک زدن و بروز بیماری های خود ایمنی
2 سال پیش
آغاز ثبت نام سی و پنجمین دوره آزمون پذیرش دستیار در رشته های تخصصی دندانپزشکی سال ۱۴۰۰ از خردادماه
2 سال پیش
محصولات مرتبط
ماسک 3 لایه جراحی و تنفسی پارس نانو | پک استریل 50 تایی
ناموجود
ماسک 3 لایه جراحی و تنفسی پارس نانو | پک استریل 1000 تایی
ناموجود
ماسک 3 لایه جراحی و تنفسی آروند فن پارس | پک 50 تایی
ناموجود
ماسک 3 لایه جراحی و تنفسی GK-110 | پک استریل 50 تایی
ناموجود
ماسک 3 لایه جراحی و تنفسی گرین Green | پک 50 تایی
ناموجود
ماسک 3 لایه جراحی و تنفسی گرین Green | پک 150 تایی
ناموجود
ماسک جراحی و تنفسی 5 لایه سوپاپ دار مدل آترین Atrin
ناموجود
ماسک جراحی و تنفسی 6 لایه N95 بدون سوپاپ پویش | پک استریل 10 تایی
ناموجود
شیلد صورت متحرک مدل S500
ناموجود
ماسک جراحی و تنفسی 6 لایه سوپاپ دار مدل پرفکت Perfect
ناموجود
ماسک 3 لایه کاویان
ناموجود
ماسک جراحی و تنفسی 6 لایه سوپاپ دار مدل سینا
ناموجود
ماسک جراحی و تنفسی 3 لایه سوپاپ دار مدل سینا
ناموجود
شیلد صورت مدل F-Cap
ناموجود
شیلد صورت مدل Perfect
ناموجود