DentOnline
تحول در نحوه بکارگیری اعضای هیات‌علمی تمام وقت دانشگاه‌های علوم پزشکی
تحول در نحوه بکارگیری اعضای هیات‌علمی تمام وقت دانشگاه‌های علوم پزشکی

دکتر باقر لاریجانی معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به نقش اعضای هیات علمی در توسعه علمی کشور گفت: براساس مقررات بکارگیری اعضای هیات علمی باید به صورت تمام وقت جغرافیایی انجام شود لیکن در این زمینه با چالش هایی روبرو هستیم.

معاون آموزشی وزارت بهداشت تاکید کرد: باتوجه به محدودیت منابع در جهت تحقق بکارگیری کلیه اعضای هیات علمی بصورت تمام وقت جغرافیایی مندرج در بند ب ماده 74 قانون برنامه پنجساله ششم توسعه، دولت مکلف است در اجرای این حکم با جبران خدمات ذینفعان از طریق اعمال تعرفه خاص در چارچوب بودجه سنواتی اقدام نماید. اجرای این حکم مشروط به جبران محرومیت از کار در بخش خصوصی، پرداخت حقوق مناسب و تامین اعتبار در بودجه های سنواتی است.

وی افزود: در سال 96 مکاتباتی از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای تامین اعتبار لازم از سوی سازمان برنامه و بودجه صورت گرفت ولی با توجه به چالش های تحقق بودجه درخواستی در قانون بودجه 97، حوزه معاونت آموزشی وزارت بهداشت به منظور تامین نیروی انسانی حوزه سلامت در گروه های پزشکی، دندانپزشکی و علوم پایه و حفظ ماندگاری نیروهای تخصصی در مناطق کشور دستورالعملی را تدوین نموده است.

دکتر لاریجانی ادامه داد: پس از بررسی های لازم درخصوص این دستورالعمل، از دانشگاههای علوم پزشکی سراسر کشور نظرخواهی و نظرات در اجلاس روسای کلان مناطق آمایشی جمع بندی شد و نهایتا پس از تایید وزیر محترم بهداشت این دستورالعمل آماده ابلاغ و اجرا می باشد.

معاون آموزشی وزارت بهداشت در ادامه اظهار کرد: در این دستورالعمل به دانشگاهها اجازه داده شده است تا اعضای هیات علمی خود را با مرتبه حداقل دانشیاری به تمام وقت تبدیل نمایند. همینطور 20 درصد از اعضای هیات علمی استادیار پس از تایید معاونت آموزشی وزارت متبوع بجز در دانشگاههای مستقر در تهران، کرج، مشهد، شیراز، اصفهان و تبریز می توانند مشمول این دستورالعمل شوند.

وی بر لزوم توجه به شرایط بومی دانشگاهها تاکید کرد و گفت: بدیهی است اجرای این دستورالعمل در دانشگاههای علوم پزشکی منوط به تصویب آن در هیات امناء دانشگاهها و عملیاتی سازی آن باتوجه به شرایط بومی دانشگاههای علوم پزشکی کشور است.

به گزارش روابط عمومی معاونت آموزشی وزارت بهداشت، دکتر لاریجانی اظهار داشت: دستورالعمل نحوه بکارگیری اعضای هیات علمی دندانپزشکی هم بطور جداگانه تدوین و پس از طی مراحل آماده ابلاغ و اجر می باشد. در این دستورالعمل به اعضای هیات علمی دندانپزشک با حفظ پوشش خدمات مورد نیاز کلینیک های ویژه دانشگاههای علوم پزشکی، به میزان حداقل 2 روز در هفته، اجازه داده می شود که به صورت تمام وقت هم اشتغال به خدمت نمایند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت در پایان خاطرنشان کرد: این دستورالعمل ها در راستای پاسخگویی به نیاز های ضروری، کوتاه مدت و میان مدت دانشگاهها و دانشکده های علوم پزشکی کشور به نیروی انسانی متخصص جهت رفع نیازهای آموزش و پژوهشی و نگهداشت این نیروها به ویژه در مناطق مختلف و محروم کشور تدوین شده که در گروه های مختلف حسب شرایط  دانشگاهها اجرایی خواهد شد. وی افزود: چنانچه مفاد مندرج در ماده 74 قانون برنامه پنجساله ششم توسعه محقق گردد، مورد بازنگری قرار می‌گیرد.

 

منبع: ایسنا