DentOnline
موزه ای برای آشنایی علاقمندان با امکانات پزشکی صدسال قبل
موزه ای برای آشنایی علاقمندان با امکانات پزشکی صدسال قبل

از مرحوم «صفاءالحق» لوازم پزشکی باقی مانده که برای آشنایی علاقمندان با امکانات پزشکی صدسال قبل در موزه علوم پزشکی همدان به نمایش گذاشته شده‌اند، از لوازم پزشکی وی سرنگ شیشه‌ای، لوازم جراحی و دندانپزشکی و دستگاه شوک چرخ الماس را که از هندوستان آورده به موزه هدیه گردیده.

ساختمان شماره دو مجموعه‌ی تاریخی «بدیع‌الحکما» در همدان که از حدود دو سال قبل با اعتبار وزارت بهداشت از ستاد فرمان امام (ره) خریداری و توسط دانشگاه علوم پزشکی همدان مرمت و به موزه‌ی «علوم پزشکی» تبدیل شد تا آثار پزشکی خاندان «صفاءالحق» را به نمایش بگذارد، دهم ۱۰ شهریور با حضور وزیر بهداشت و در سکوت خبری افتتاح شد.

حسین‌زندی، فعال میراث فرهنگی همدان با اعلام افتتاح موزه‌ی علوم‌پزشکی همدان  می‌گوید:‌ درافتتاح اولیه‌ی این موزه یکسری از آثار صفاالحق به نمایش گذاشته شده‌اند، اما هنوز برخی از اقدامات مانند مسائل امنیتی باید بررسی شوند.

وی با این وجود اضافه می‌کند: افتتاح اولیه به دلیل حضور وزیر بهداشت در همدان انجام شد، اما بازدید مردم از این فضای تاریخی و موزه‌ی علوم پزشکی از پایان شهریور آغاز می‌شود، چون هنوز برخی اقدامات برای تکمیل موزه‌ی علوم پزشکی باید انجام شوند.

 

امیرشهاب رضویان، کارگردان سینما نیز به عنوان یکی از نخستین و فعال‌ترین کسانی که برای نجات عمارت «بدیع الحکما» تلاش کرده و اشیاء و آثار پزشکی جد خود سید حسن مدنی معروف به (صفاء الحق) را به نیابت از خانواده مدنی، به این موزه اهداء کرده است، با ابراز رضایت از افتتاح این موزه می‌گوید: از مرحوم «صفاءالحق» لوازم پزشکی باقی مانده که معتقدیم برای آشنایی علاقمندان با امکانات پزشکی صدسال قبل جالب است.

او با بیان این‌که صفاالحق، پزشکیِ سبکِ بوعلی سینا را در همدان آموخته و پزشکی مدرن را در بیمارستان «باطلی والای» بمبئی که متعلق به زرتشتیان ایرانی تبار هند بوده، فراگرفته است، ادامه می‌دهد: بازگشت وی به ایران مقارن با جنبش مشروطیت بود و به گواهی هفته نامه انجمن اصفهان در ٢٧ ربیع‌الاول ١٣٢٩ قمری در اصفهان به نطق‌های مهیجانه به نفع مشروطیت پرداخته است. صفاالحق پس از فروکش کردن جریان مشروطیت و تایید مدرک تحصیل پزشکی‌اش از سوی وزارت معارف به طبابت پرداخت و در اوایل سلطنت رضاشاه به عنوان طبیب «آبله کوب» منطقه اسدآباد همدان به استخدام  دولت درآمد و ١٤ سال در این منطقه کار کرد و حدود سال ١٣١٥ به مدت سه سال رییس تیمارستان همدان شد.

رضویان با اشاره با آثار جد خود که در این موزه به نمایش درآمده می‌گوید: از صفاالحق سفرنامه‌ای مصور باقی مانده که تصاویر آن بر دیوارهای موزه قرار گرفته است، این تصاویر گویای مشقت‌هایی است که یک پزشک برای واکسیناسیون متحمل می‌شده است.

او اضافه می‌کند: از لوازم پزشکی وی سرنگ شیشه‌ای، لوازم جراحی و دندانپزشکی و دستگاه شوک چرخ الماس را که از هندوستان آورده به موزه هدیه کرده‌ایم و در مرحله بعد کتاب‌های پزشکی او را به موزه اهدا خواهیم کرد، که اولین کتاب‌های پزشکی چاپ سنگی که در دارالفنون در زمان سلطنت ناصرالدین شاه چاپ شده، از جمله آنهاست.

 

اواسط سال ۹۲ نوار سبز شمال شهر همدان که عمارت‌هایی تاریخی را در خود جای داده بود، ‌وضعیت مناسبی نداشتند. تخریب ساختمان‌ها و قلع و قمع درختان باغ،  تقسیم ۶۲ هزار متر زمین‌های مجموعه‌ی بدیع‌الحکما به قسمت‌های دو هزار متری از مهمترین اقداماتی بود که انجام شد،اما در این میان دانشگاه علوم پزشکی همدان تلاش کرد تا یکی از بخش دو هزار متری مجموعه را که بنای بدیع‌الحکما داخل آن بود را خریداری و به موزه علوم پزشکی تبدیل کند.

در ادامه «عملیات مرمت و محوطه‌سازی عمارت تاریخی فرهنگی» توسط «ستاد اجرایی فرمان امام (ره)» قرار بود از نیمه مرداد تا نیمه آبان ماه سال ۱۳۹۳ با اعتباری مناسب انجام شود، هر چند این اقدام انجام نشد، تا این‌که دو سال گذشته دانشگاه علوم پزشکی همدان وارد موضوع شد.

 

مجموعه‌ی باغ و عمارت تاریخی «بدیع‌الحکما» ۲۷ آبان ماه ۱۳۸۵ در فهرست آثار ملی به ثبت رسید، این خانه - ‌باغ  متعلق به دوره‌ی تحت مالکیت و محل سکونت دکتر بدیع‌الحکمای همدانی بوده است. کسی که میزبانی بسیاری از نام‌آوران هم‌دوره خود را برعهده داشته است. اهمیت این باغ فقط از نظر تاریخی نبود، بلکه درختان آن هم اهمیتی حیاتی برای شهر همدان داشت.

 

منبع: ایسنا