DentOnline
کم کردن سال های طرح فارغ التحصیلان رشته های پزشکی
کم کردن سال های طرح فارغ التحصیلان رشته های پزشکی

وزیر بهداشت درباره گذراندن طرح فارغ التحصیلان پزشکی گفت: طرح زمانی موثر است که در خدمت آموزش و مردم باشد، کم کردن سال های طرح در ۱۰ رشته آغاز شده که ۵ رشته حذف و ۵ رشته دیگر نیز کم شد.

دکتر سيدحسن هاشمی، در مراسم افتتاحيه شصت و چهارمین دوره آزمون دانشنامه تخصصی و سی و یکمین دوره آزمون دانشنامه فوق تخصصی، ضمن اظهار تاسف برای رخداد حادثه تلخ واژگونی اتوبوس حامل دانش آموزان هرمزگانی، ادامه داد: در حالیکه تلاش های بسیاری برای کم کردن مرگ یک مادر یا یک نوزاد به ویژه در همان استان هرمزگان یا استان سیستان و بلوچستان صورت می گیرد و در طول چهارسال گذشته آمار مرگ و میر در استان سیستان و بلوچستان برای مادران بیش از دوسوم کاهش پیدا کرده است، ازدست دادن اين تعداد دانش آموز نخبه باعث اندوه فراوان است.

وزيربهداشت سخنان خود را درخصوص حوزه آموزش پزشكي ادامه داد و اظهارداشت: در حوزه آموزشي كارهاي زيادي صورت گرفته است، که با وجود سختی راه، به نتیجه رسید. 

دکتر هاشمی گفت: تمام تلاش ها برای حفظ استانداردها است كه اين اتفاق افتاد و در دانشگاه ها رفتارهايی مشابه آنچه در گذشته وجود داشت، كمتر مشاهده مي شود.

وزیربهداشت با بیان اینکه آزمون ها از استاندارد لازم برخوردار است، خاطرنشان کرد: تشكيل مركز سنجش آموزش پزشكي در وزارت بهداشت اقدام ارزشمندی است و امید است با تقویت بیشتر، راهکارهای بهتری در جهت اجرای آزمون ها در پیش گرفته است. 

دکتر هاشمی گفت: كشور در حوزه های مختلف از جمله حوزه سلامت مشكلات زيادی دارد كه بايد با تلاش همگانی برطرف شوند، چراکه وضعيت دولت از لحاظ اقتصادی مناسب نيست و لذا باید منابع جدید خلق شود، یا اینکه در هزينه كرد منابع صرفه جويی صورت گیرد. 

وزیربهداشت با بیان اینکه دانشگاه ها می توانند در هزینه کرد منابع که بسیار محدود است، به بیمه ها و وزارت بهداشت کمک های شایانی کنند تا این صرفه جویی حاصل شود، ادامه داد: مشكل ما در كشور اين است كه همه بخشی نگاه می كنند، هرکسی گروه و رشته خود را درنظر می گیرد، در حالیکه ما یک کشور 80 میلیون نفری با در خواست های مختلف هستیم که بخشی از این درخواست ها و تقاضاها، منطقی و بخشی دیگر تحت تاثیر فضای سیاسی کشور به تولید توقعات غیرمنطقی منجر شده است. 

دکتر هاشمی گفت: طرح تحول سلامت براي مردم بركات زيادي داشت و عليرغم بدعهدي هاي عده اي، شهد شيرين آن را مردم حس كردند، خصوصا بيمه شدن ١١ ميليون نفري كه حقوق زير يک ميليون تومان داشتند. 

وزیربهداشت افزود: در استفاده از دفترچه بيمه های سلامت بايد دقت شود، چراكه مانند دسته چك سفيد امضايي است كه ممكن است هزينه هاي بيشتري بتراشد، بنابراین لااقل برای خدمات سرپایی باید سقف درنظر گرفته شود و در این راستا نیز پزشکان باید همکاری کنند. 

دکتر هاشمی با تاکید بر صرفه جویی در مصرف منابع، ادامه داد: راهنماهای بالینی یک پیشنهاد است و هر گروهی باید روش های تشخیص و درمان موثری را با درنظر گرفتن اصل صرفه جویی درپیش بگیرد. 

دکتر هاشمی گفت: بوردها، همانطور که در طی سال های گذشته براي رفع كمبود ها كمك های زيادی كرده و فوق تخصصان بی شمار و خبره ای را تربيت كردند، در کاستن درد و آلام مردم نیز می توانند، راهگشا باشند.

وزیر بهداشت درخصوص چشم انداز آموزش در کشور گفت: می توان به مقوله آموزش به دو شکل نگاه کرد، اینکه آموزش پزشکی هنوز در وزارت علوم است و مرزهای دانش را درمی نوردد و یا اینکه آموزش در وهله اول در مسیر خدمت به مردم پیش برود. بنابراین باید قبول کرد که آموزش عالی علوم پزشکی از وزارت علوم جدا شده است و آموزش باید در خدمت بهداشت و درمان کشور و مردم باشد.

دکتر هاشمی درخصوص گذراندن سال های طرح و ضرورت توجه به تعهدبومی، گفت: درحال حاضر که موظف به اجرای تعهد بومی هستیم، می توان در برخی رشته ها، ظرفیت را افزایش داد، چراکه در برخي رشته ها دچار كمبود هستيم و باید در برنامه هاي آتي مشکل رفع شود و طرح که ظالمانه است برداشته شود، طرح زمانی موثر است که در خدمت آمورش و خدمت به مردم باشد، در غیر اینصورت فقط یک کار اجباری محسوب می شود که اثر بلند مدتی نخواهد داشت. 

وزیربهداشت خاطرنشان کرد: کم کردن سال های طرح، در 10 رشته آغاز شده است که 5 رشته کلا حذف شد و ۵ رشته دیگر نیز کم شد. 

دکتر هاشمی افزود: یکی از مشکلاتی که در سال های اخیر وجود داشته است، رقابت هاي بيجا و تنش های بی موردی بود که حاصلی به جز تضعیف جامعه پزشکی نداشت. 

وزیربهداشت تاکید کرد: بوردها باید كار علمي را دنبال کنند و ورودشان به مسايل سياسي و صنفي صحیح نيست. بنابراین وظیفه بوردها سياست گذاري در مقوله آموزش پزشكي و مهارت هاي پزشكي است .

دکتر هاشمی به اعضای هیئت بورد توصیه کرد: در آزمون بورد تخصصي همان مطالبي كه آموزش داده ايد را امتحان بگيريد و در طرح سؤالات سخت نگيريد و كم خطا عمل كنيد.

 


دکتر هاشمی در پایان تاکید کرد: كشور متعلق به همه است و بايد تلاش كنيم ضعف هاي موجود را به حداقل برسانيم.

 

منبع: وبدا