چالشهای آزمون دستیاری۹۶ در گفتگو با اساتید و مشاورین موسسه ماهان
تدوین کتب مرجع دندانپزشکی یکی از بزرگترین تغییرات در حوزه آموزش دندانپزشکی کشور است. این رخداد در کنار تمام مزایا، از معایب و نواقص هم مبرا نیست. تغییر ناگهانی و یکباره در منابع آزمون دستیاری که امسال در حجم وسیع صورت گرفته و تاکنون بیسابقه بوده است، دانشجویان را دچار نگرانی و بلاتکلیفی کرده است. موسسات آموزشی نیز برای برنامهریزی و آمادگی داوطلبان آزمون در یک بازه کوتاه یک ساله، دچار چالشهای زیادی شدهاند. طبق دستورالعمل دبیرخانه شورای آموزش دندانپزشکی و تخصصی وزارت بهداشت، ناشران بخش خصوصی و موسسات آموزشی از انتشار هرگونه جزوه، خلاصه و یا درسنامه منع شدهاند.
موسسه نورآوران دانش (ماهان) یکی از موسسات سهگانه فعال در حوزه مشاوره و آموزش داوطلبان آزمون دستیاری دندانپزشکی است که علیرغم عمر کوتاه، موفقیت چشمگیری در این حوزه کسب کردهاست. به بهانه تغییرات چشمگیر در منابع آزمون دستیاری۹۶ با سه تن از اساتید این موسسه به گفتگو نشستیم که در ادامه میخوانید:
سید مهرشاد جعفری، مشاور و مدرس رشته جراحی فک و صورت موسسه ماهان در پاسخ به پرسشهای ما اینگونه میگوید:
- آقای دکتر جعفری! با آمدن کتب مرجع ملی، حجم کتب منبع آزمون رزیدنتی جراحی فک و صورت نسبت به گذشته چه قدر تغییر کرده است؟
پیش از این منبع رشته جراحی فک و صورت برای آزمون رزیدنتی، دو کتاب تکست و یک فصل از کتاب دکتر یغمایی بود که حجم کل آن به ۶۰۰ صفحه میرسید و با آمدن کتاب مرجع ملی، این میزان به ۹۰۰ صفحه افزایش پیدا کرده است.
- آیا یک سال، زمان مناسبی برای تسلط پیدا کردن بر این حجم از کتاب منبع است؟
با توجه به اینکه دانشجویان باید ۱۴ کتاب مرجع را اضافه بر کتب تکست پیشین مطالعه کنند، شاید در این ۱ سال فرصت کافی برای مطالعه کتاب جراحی فک و صورت نداشته باشند.
بنابراین با توجه به اینکه گفته میشود کتب مرجع همان کتب تکست پیشین هستند که مرتبسازی شدهاند، آیا دانشجویان میتوانند با مطالعه کتب رفرنس قبلی پاسخگوی سؤالات آزمون دستیاری باشند؟
خیر. کتاب مرجع ملی در رشته جراحی فک و صورت نسبت به کتب تکست پیشین ۱۲ فصل جدید دارد که ممکن است دانشجویان نتوانند با مطالعه صرف بر روی آنها احاطه پیدا کنند و مجبور باشند از اساتید مؤسسات کمک بگیرند.
- در کتاب مرجع ملی رشته خود با چه نقصانهایی مواجه شدهاید؟
خوشبختانه اساتیدی مانند دکتر بهنیا و دکتر تبریزی بر روی کتاب مرجع جراحی فک و صورت زمان زیادی صرف کردهاند و نتیجه آن، یک کتاب خوب و جامع با ویراستاری قوی است.
نازنین زینب گرشاسبزاده، استادیار بخش ترمیم دانشگاه شاهد و مدرس درس ترمیمی آموزشگاه ماهان از شرایط کتاب مرجع در رشته ترمیمی میگوید:
- خانم دکتر گرشاسبزاده! به نظر شما حجم کتب منبع آزمون درس ترمیمی با تدوین کتب مرجع ملی نسبت به گذشته چقدر تغییر کرده است؟
این اولین بار نیست که منابع آزمون دستیاری دچار تغییر میشوند، اما نهایت تغییرات در حد چند فصل بود و در مواردی هم که اعمال تغییرات ساختاری مد نظر بود در ۱ یا ۲ درس اتفاق میافتاد، اما حالا در همه رشتهها کتابهای جدیدی تألیف شده است که مانند تمام کتابهای دنیا در ویرایش اول خود دچار نقاط ضعف هستند. در ضمن برای تألیف بعضی از فصول کتاب ترمیمی از چند کتاب تکست استفاده شده که باعث شده است مباحث بسیار سنگین و گاهی مبهم شوند. شاید بهتر بود که کتب ملی حداقل مدتی در دانشگاهها تدریس میشدند تا با نظر جمعی اساتید اشکالات آنها مشخص و برطرف شود.
- در چنین شرایطی آیا یک سال زمان، را برای تسلط بر این کتابها کافی میدانید؟
یک سال قطعاً زمان مناسبی برای تسلط بر کتابهای مرجع نیست.
یکی از مزایای شرکت در آزمون دستیاری، این است که حتی اگر داوطلبین در آن پذیرفته هم نشوند، با مطالعه منابع اطلاعات خوبی به دست میآورند اما وقتی حجم مطالب آزمون دستیاری ۲ برابر میشود، تسلط دانشجو بر روی آنها بسیار کاهش پیدا میکند.
بنابراین اگر هدف از تدوین کتابهای مرجع، این است که دانشجویان دوره عمومی از پراکندگی منابع رهایی پیدا کند، به این وسیله تأمین میشود، اما نمیتوان انتظار داشت با این حجم منجر به افزایش دانش و تسلط داوطلبین آزمون رزیدنتی شود.
دکتر علی بصیر، مدرس درس پروتزهای دندانی و از مشاوران موسسه ماهان درباره تاثیر کتابهای مرجع بر شرایط آزمون دستیاری۹۶ میگوید:
- آقای دکتر بصیر! حجم کتب منبع آزمون درس پروتزهای دندانی با تدوین کتب مرجع ملی نسبت به قبل چقدر تغییر کرده است؟
درس پروتز پیش از این هم در بین تمام رفرنسهای آزمون دستیاری بیشترین حجم را داشته و امسال هم با اضافه شدن کتابهای ملی این حجم نسبت به قبل بیشتر شده و تقریباً به ۲ تا ۳ برابر افزایش پیدا کرده است. از طرف دیگر، کتاب مرجع پروتزهای دندانی، جزو آخرین کتابهایی بود که در دسترس دانشجویان قرار گرفت و هنوز هم تمام کتابهای ۳ گانه آن چاپ نشدهاند. بنابراین منبع قرار گرفتن ناگهانی این حجم زیاد برای دانشجویی که فرصت نداشتهاند در دوره عمومی کتابها را مطالعه کند واقعاً شوکه کننده است.
بهعنوان یک مدرس، نقاط ضعف کتاب پروتزهای دندانی را در چه میبینید؟
یکی از اشکالاتی که در مورد کتابهای ملی مطرح است، این است که هر فصل آن بهوسیله یک هیات تألیف جداگانه شامل افراد متعدد با طیف فکری و دیدگاههای گسترده و متفاوت تدوین شده است که طبیعتا بر یکدست بودن مطالب تاثیر میگذارد.
منبع: دندانه