DentOnline
لمینیت یا ارتودنسی
لمینیت یا ارتودنسی

انتخاب هریک از روش های ارتودنسی یا لمینیت برای درمان بستگی به نوع ناهنجاری دندان و فک دارد که با توجه به نوع بیمار و شیوه ی درمان تشخیص و اجرا می شود. هر کدام از این شیوه ها معایب و مزایای خود را دارند. به طور مثال بیماری که دندان های فشرده یا به هم ریخته و مشکل فکی دارد باید ابتدا ارتودنسی انجام دهد و بیمارانی که دندان های به نسبت مرتب و با موقعیت صحیح دارند ولی از نظر شکل، سایز یا رنگ مناسب نیستند می توانند درمان های زیبایی مانند کامپوزیت یا لمینیت را انجام دهند.

یکی از علل گرایش بیماران به انجام درمان های زیبایی مانند لمینیت طولانی بودن شیوه ی درمانی ارتودنسی است. همین امر منجر به تراش غیرقابل برگشت دندان و از بین رفتن مینای دندان می شود.

افرادی که به هم ریختگی شدید دندانی دارند باید توجه داشته باشند که با انجام لمینیت و تراش زیاد و عصب کشی سلامت دهان و دندان خود را به مخاطره نیاندازند چرا که بعد از انجام ارتودنسی می توانند اقدام به لمینیت کنند. این بیماران باید ابتدا به متخصص ارتودنسی مراجعه نموده و بعد از درمان صحیح ارتودنسی چنانچه تمایل داشتند اقدام به درمان زیبایی کنند.

بهم ریختگی دندانی در دراز مدت ایجاد شده و درمان آن با روش ارتودنسی زمان بر است (اغلب 1 تا 2 سال) ولی این مزیت را دارد که دندان های خود بیمار بدون تراش باقی مانده و مرتب می شوند و حتی در اغلب موارد نیاز به درمان زیبایی نخواهد بود. همچنین افرادی که تمایل به استفاده از بریس های ارتودنسی ندارند می توانند از ارتودنسی شفاف استفاده کنند.

منبع: mehrnews