DentOnline
چگونه می‌توان برای تحصیل پزشکی به دانشگاه‌های آلمان وارد شد؟
چگونه می‌توان برای تحصیل پزشکی به دانشگاه‌های آلمان وارد شد؟

آلمان یکی از کشورهای شناخته شده در دنیا در زمینه پزشکی است و دلایل و جاذبه های زیادی برای تحصیل پزشکی در این کشور وجود دارد. اعتبار دانشگاه‌های آلمان، رایگان بودن تحصیل، امکان دریافت حقوق از بیمارستانها و دانشگاه‌ها در طی دوران تحصیل در آلمان، امکان کار در ضمن تحصیل در آلمان از جمله این دلایل است که فرصت های شغلی ایده آلی را برای علاقه مندان به رشته پزشکی و دندانپزشکی فراهم می آورد. دانشجویانی که قصد تحصیل پزشکی در این کشور را دارند با موانع و مقررات سختی برای ورود به دانشگاه های این کشور روبرو هستند چرا که حرفه پزشکی در آلمان مستلزم داشتن حس مسئولیت پذیری زیادی می‌باشد. دانشجویان این رشته‌ها باید در طول دوره‌ی پزشکی عمومی خود، موفق به فراگیری دانش پایه در تمامی شاخه‌های پزشکی شوند و شرایط خاص ورود به این رشته‌ها را به دست آورند. از لحاظ مدارک، داشتن مدرک دیپلم با معدل بالای ۱۹ کافی است و زبان مورد نیاز برای ورود به این رشته‌ها، حداقل B2 آلمانی است.

 ایرانیان علاقمند به تحصیل در رشته‌های پزشکی و یا دندانپزشکی آلمان به دو طریق می توانند اقدام نمایند:

1- از طریق ورود به کالج دانشگاهی در آلمان: علاقمندان قبل از ورود به دانشگاه، باید یک سال کالج دانشگاهی با عنوان M-Kurs را زبان آلمانی در آلمان بگذرانند و سپس وارد رشته پزشکی شوند. پذیرش دانشجویان پزشکی، بر مبنای معدل دیپلم و یا دیپلم و پیش دانشگاهی ایران، و همچنین معدلی که از کالج دانشگاهی آلمان به دست می‌آورند، می‌باشد. تحصیل در مقطع کالج دانشگاهی رایگان است.

۲- پذیرش مستقیم پزشکی از دانشگاه، بدون نیاز به کالج دانشگاهی: با گذراندن حداقل سه ترم در رشته‌های علوم پزشکی دانشگاه های معتبر هر کشوری و پاس کردن بیش از ۳۵ واحد دانشگاهی را با معدل بالا در این دانشگاه‌ها، می‌توان مستقیم پذیرش پزشکی، دندانپزشکی و یا داروسازی را از دانشگاه‌های آلمان دریافت نمود.

دانشگاه های آلمان هر ساله در دو ترم زمستان و تابستان اقدام به پذیرش دانشجو می کنند که برای پذیرش تحصیلی در ترم زمستان باید از اسفند ماه سال قبل و برای برای پذیرش در ترم تابستان نیز می‌توان از شهریور همان سال اقدام کرد.

دندانپزشکی در آلمان

دوران تحصیل در رشته دندان‌پزشکی در دانشگاه‌های آلمان، به مدت ۵ سال است و دانشجویان در این دوره همانند دوره‌های پزشکی، ابتدا دوره دروس تئوری و سپس دوره کلینیکی را به پایان رسانده و پس از موفقیت کامل دوره کارآموزی، می‌توانند وارد بازار کار دندانپزشکی شود. مدارک دندانپزشکی آلمان که در مقطع کارشناسی ارشد پیوسته ارائه می‌شوند، در ایران معادل دکتری عمومی دندانپزشکی معادل سازی شده و کاملاً معتبر هستند.

منبع: mehrnews