DentOnline
هشدار سازمان غذا و دارو آمریکا در خصوص خطرات پرکردن دندان با آمالگام
هشدار سازمان غذا و دارو آمریکا در خصوص خطرات پرکردن دندان با آمالگام

آمالگام مخلوطی از جیوه و آلیاژی پودری متشکل از نقره، قلع و مس است که با گذشت زمان مقادیر کمی بخار جیوه آزاد می‌کند. سطح پایین بخار جیوه استنشاق شده برای اکثر افراد مضر نیست، اما افراد در معرض خطر ممکن است دچار پیامدهای مضری از جمله مسمومیت، اضطراب، تحریک‌پذیری، کاهش حافظه، سردرد و خستگی و در حالت خطرناک‌تر دچار اثرات مخربی روی کلیه‌ها و مغز شوند، میزان آسیب ناشی از جیوه در بدن به مقدار آن نیز بستگی دارد. 

میزان آزاد شدن بخار جیوه می‌تواند به زمان پر شدن دندان یا عادات فرد، مانند دندان ‌قروچه بستگی داشته باشد. زنان باردار و جنین در حال رشد ، زنانی که قصد باردار شدن دارند، کودکان به ویژه افراد کمتر از ۶ سال، افرادی که بیماری عصبی مانند مالتیپل اسکلروزیس (ام اس)، آلزایمر یا پارکینسون دارند، افرادی با اختلال عملکرد کلیه و نیز افرادی که حساسیت (آلرژی) شناخته شده نسبت به جیوه یا سایر اجزای آمالگام دندان دارند از جمله گروه های در معرض خطر می باشند.

سازمان غذا و دارو آمریکا (FDA) به دندانپزشکان توصیه می‌کند که از گزینه‌های غیرجیوه‌ای مانند رزین‌های کامپوزیت و سمان‌های گلاس آیونومر برای افراد در معرض خطر استفاده کنند.

منبع: tnews.ir