DentOnline
جامعه محور شدن رشته دندانپزشکی بر اساس دستور وزیر بهداشت
جامعه محور شدن رشته دندانپزشکی بر اساس دستور وزیر بهداشت

در سی و نهمین نشست شورای آموزش دندانپزشکی و تخصصی کشور که به صورت وبینار برگزار شد، دکتر سعید نمکی وزیر بهداشت اظهار کرد: از سال ها قبل بحث Oral Health یا بهداشت دهان و دندان ذهنم را مشغول کرده و اولین گامی که در دوره قبل مسئولیتم در وزارت بهداشت برداشتم، ایجاد دفتر بهداشت دهان و دندان بود. همچنین بحث دهان شویه سدیم فلوراید و سایر اقدامات را آغاز کردیم اما متاسفانه بعد از آن این موضوع آنطور که باید و شاید پیگیری نشد و امروز گرچه دستاوردهادر بسیاری از شاخص ها افتخارآمیز است، اما در زمینه بهداشت دهان و دندان از بدترین کشورها هستیم.

وی افزود: تردیدی ندارم آشفته بازار امروز دندانپزشکی و این دندان های پوسیده غیرقابل استفاده و رواج پروتزهای گران قیمت حاصل عدم پرداختن به بحث پیشگیری در حوزه بهداشت دهان و دندان است. 

ایشان عنوان کردند: چنانچه امروز مشاهده می شود که برای عزیزان هیئت علمی نمی صرفد که ساعات خود را در راستای آموزش دانشجو صرف کنند و به کلینیک های بالا شهری و تبلیغات آنچنانی و درآمدهای غیرقابل تصور تمایل دارند، به این دلیل است که در دولت جمهوری اسلامی و در وزارت بهداشت از بهداشت دهان و دندان غفلت شده است. از دیدگاه یک معلم ایمونولوژی حفره دهانی یکی از مهمترین قسمت های بدن انسان است، این موضوع نه تنها از منظر دندانپزشکی بلکه از سایر جهات مهم است. به طور مثال در بیماری های قلبی و عروقی و باکتری هایی که زمینه ساز بیماری هستند در ناراحتی های روحی و روانی، گوارشی و هم چنین اشکال در حس چشایی، سلامت این ناحیه اهمیت پیدا می کند.

دکتر نمکی تاکید کرد: ضرورت دارد دندانپزشکان عزیز گامی فراتر از دندان گذاشته و به تاثیراتی که این ارگان بر ساختار بدن می گذارد نیز توجه نمایند. ما در کشور نه در دانشکده های دندانپزشکی و نه در وزارت بهداشت هرگز به این حفره با اهمیت به میزان اهمیتش توجه نکرده ایم.

وزیر بهداشت گفت: امسال کرونا کمی سرعت مارا گرفت، اما در سال گذشته طرح مدارس بدون پوسیدگی را به صورت پایلوت در شهر نمین اردبیل آغاز نمودیم و این طرح در کل کشور برای یک میلیون و 200 هزار نفر دانش آموز ششم ابتدایی که مرحله تکمیل شدن دندان های دائمی شان است، تسری پیدا کرد و در حال حاضر نیز با بازگشایی مدارس آن را با جدیت بیشتری دنبال می کنیم.

وزیر بهداشت خاطر نشان کرد: غفلت از بهداشت دهان و دندان نه فقط خانواده های فقیر بلکه همه خانواده هارا گرفتار کرده و این گرفتاری عظیم در جامعه پزشکی به عنوان یک مشکل لاینحل برای بنده وزیر بهداشت باقی مانده است، بنابراین تقاضای من از این شورای بااهمیت این است که بجای پرداختن به دندانپزشکی به پیشگیری از بیماری های دهان و دندان فکر کنند. این موضوع ممکن است درآمدزایی این حرفه را کم کند اما هزاران عیب دیگر را برطرف خواهد کرد.

بسیاری از دانشکده های دندانپزشکی در شرایطی ایجاد شده اند که حداقل ها را نداشتند و متاسفانه باهمین وضع و فقدان و کمبودهای اولیه رشد کرده اند و متاسفانه این مبودها جبران نشده اند. امروز دانشکده های دندانپزشکی زیادی داریم که حداقل نیروی انسانی مجرب برای تحصیل ندارند.

دکتر نمکی تصریح کرد: نکته دیگری که مانند سایر رشته ها پزشکی گرفتار آن هستیم مدرک گرایی است، این در حالی است که در کشورهای دیگر مانند سوئیس تنها 7 درصد از جمعیت تحصیلات تکمیلی می خوانند. اما در کشور ما پزشک ها وقتی انترن هستند به فکر تخصص اند و کشیک هایشان را می فروشند تا برای رزیدنتی درس بخوانند و وقتی رزیدنت هستند کشیک می فروشند تا برای فوق لیسانس درس بخوانند بعد هم یک سری آدم تربیت می کنیم با دستگاه های گران قیمت و خدمات لوکس، و کار دندانپزشکی و پزشکی عمومی، جراحی عمومی و اطفال بر زمین مانده است. اینگونه نمی توان مملکتی را با درآمد سرانه فعلی اداره کرد. مطمئن باشید آن هایی که درآمد سرانه 50 هزار دلاری دارند اینگونه نیرو نمی گیرند.

وی با اشاره به عدم جامعه محور بودن آموزش های علوم پزشکی، خطاب به اعضای شورای آموزش دندانپزشکی و تخصصی کشور، گفت: جامعه محور کردن آموزش دندانپزشکی کار شماست. دانشجو باید با رنج هایی که مردم در حوزه دهان و دندان با آن مواجه هستند، آشنا شوند. اینکه دانشجوی دندانپزشکی ما از روز اول رویای بروشورهای آنچنانی و تبلیغات پشت مجلات پروازهای خارجی برای خدمات زیبایی دهان و دندان را در ذهن می پروراند، هیچکدام از مشکلات مردم در مناطق کمتر برخوردار را حل نمی کند.دندانپزشکان ما باید رنج خانواده های محروم و فرودست مملکت را درک کنند، باید این ساختار فکری تغییر کند و معلم می تواند این ساختار فکری را تغییر دهد، اما وقتی تفکر معلم کار ترمیمی و زیبایی و درآمدهای آنچنانی است، هیچ گاه نمی تواند روی ذهن دانشجو تاثیر مثبت بگذارد.

دکتر نمکی افزود: مصمم به اجرای طرح «هر خانه یک پایگاه سلامت» هستیم، در این طرح، دانشجوی پزشکی و دندانپزشکی از سال دوم باید متولی مولفه های اجتماعی موثر بر سلامت در تعدادی از خانواده ها شود. این طرح بنده است و بر اجرای آن تاکید دارم تا امسال به ثمر برسد. دانشجوی دندانپزشکی باید به سمت جامعه محور کردن آموزش پیش برود، ما نمی‌خواهیم کلینیک محور یا مطب محور بودن را در حوزه دندانپزشکی رواج دهیم بلکه درصدد هستیم، جامعه محور بودن را در دندانپزشکی نهادینه کنیم. این تقاضا و دستور من است و قطعاً و یقیناً از همه شما خواهم خواست که بر این مهم، همت گمارید. وگرنه شخصا ورود خواهم کرد و مطمئن باشید که این انقلاب را در آموزش دندانپزشکی کشور ایجاد خواهم کرد. من به مردمان این سرزمین مدیون هستم که از درآمدهای ملی دانشجویی تربیت می‌کنیم که فقط به شکل مطب در بالای شهر خدمات زیبایی لوکس با قیمت های گران ارائه می دهد! این رسالت ما نیست. رسالت ما سلامت است، نه فقط اقتصاد و نه آنچه که امروز در ذهنمان است. این موضوع نیازمند تغییر نگاه و تغییر رویکرد در آموزش دندانپزشکی کشور است. ما همانگونه که پزشک خانواده تربیت می‌کنیم، نیازمند دندانپزشک خانواده نیز هستیم. دندان پزشک خانواده در کنار پزشکی خانواده در سیستم ارجاع باید نقش‌آفرینی کند. از طرفی باید بحث ادغام دندانپزشکی خانواده و جامعه محور کردن خدمات دندانپزشکی در آموزش های دوره عمومی دندانپزشکی تدوین شود.

منبع: MehrNews