DentOnline
رفتار تبعیض آمیز وزارت بهداشت با مطب‌های دندان‌پزشکی
رفتار تبعیض آمیز وزارت بهداشت با مطب‌های دندان‌پزشکی

در شرایطی که کووید -19 کشور ما و تمام جهان را فراگرفته، جامعه دندان‌پزشکی نیز مانند سایر اقشار دچار مشکلات حاد شده است. در این شرایط، وزارت بهداشت اعلام کرده است که دندان‌پزشکانی که مایل به باز کردن مطب‌های خود هستند، باید در سامانه‌ای ثبت نام کنند، در غیر این صورت با مشکل مواجه خواهند شد. در صورتی که کار دندان‌پزشکی با کنترل عفونت عجین شده است.

به گزارش دنت آنلاین و مهرنیوز، دکتر بهنام عباسیان، متخصص ارتودنسی شهر ارومیه، اظهار داشت: وزارت بهداشت برای تعدادی از صنوف مانند رستوران‌ها و تعدادی از شرکت‌ها سامانه‌ای تعریف کرده که جایگاه دندان‌پزشکی با آن‌ها برابر نیست. دندان‌پزشکی، برخلاف پزشکی، حرفه‌ای تجهیزات محور است. استفاده از این تجهیزات برای جلوگیری از شیوع کووید -19 در مطب‌ها بسیار مناسب است. WHO احتمال انتقال بیماری از طریق آئروسل را 3% اعلام کرده، به همین دلیل باید کنترل عفونت را جدی بگیریم.

عباسیان گفت: من اصرار به بازکردن مطب‌ها ندارم، اما، به نظرم درمان بیماران اورژانسی با رعایت پروتکل وزارت بهداشت، امری بدیهی باشد. موضوع این است که هنگام کنترل عفونت تنها بر بحث دندان‌پزشکی تاکید میشود. ما دندان‌پزشکان شکی در الزام کنترل عفونت نداریم و این کار را هرروز انجام می‌دهیم. تقاضای بازگشایی همه مطب‌ها را نیز نداریم اما اگر قرار است قانونی اجرایی شود، چرا در آن تبعیض وجود دارد؟

موضوع مهم این است که اگر مطبی بیمار اورژانسی داشت و تصمیم به درمان او گرفت، نیروهای نظارتی معاونت دانشگاه بر رعایت اصول بهداشتی مانند فاصله‌گذاری اجتماعی نظارت کنند. اما وقتی فقط بر روی دندانپزشکان نظارت اعمال می‌شود، این مسئله به ذهن بنده به عنوان عضوی از این قشر خطور می‌کند که شاید وزارت بهداشت جامعه دندانپزشکی را به عنوان یک جامعه فرهیخته دانشگاهی قبول نداشته باشد.

عباسیان خاطرنشان کرد: ما همیشه گفته‌ایم دندانپزشکی علم و هنر است و اساتید ما بعد علمی بالایی دارند. این‌گونه نیست که اساتید دانشگاهی ما قدرت تحلیل مسائل علمی را نداشته باشند که گروه دیگری مجبور باشد برای آنها تصمیم‌گیری کند. ما تابع قانون هستیم و در قانون هم نباید تبعیض وجود داشته باشد، بلکه باید برای تمام مطب‌ها یکسان باشد. اگر کنترل عفونت اتفاق نیفتد، بین پزشک و دندانپزشک تفاوتی وجود ندارد.

وی با اشاره به مشکلات مبتلا به جامعه دندان‌پزشکی گفت: خواهش بنده از همکاران و مدیران ارشد وزارت بهداشت این است که در این برهه که جامعه دندانپزشکی تا این حد تحت فشار است، اگر واقعاً قصد کمک دارند، بدانند این جامعه بیشترین لطمه‌ها را خورده‌، ۳ ماه مطب‌های خود را تعطیل کرده‌اند و دچار مشکلات مالیاتی و اقساط عقب مانده هستند. چرا برای کمک به آنها یک قدم بر نمی‌دارند؟ اما زمانی که نوبت به فروش تجهیزات شرکت‌ها ی مخصوص می‌رسد، پای دندانپزشکان را باز می‌کنند؟ عرض بنده این نیست که پروتکل‌های کنترل عفونت در مطب‌های دندانپزشکی رعایت نشود؛ بلکه تأکید می‌کنم این اتفاق باید در تمام مطب‌ها، چه پزشکی و چه دندانپزشکی بیفتد.

وی تأکید کرد: بنده خواهان این هستم که همکاران وزارت بهداشت به جایگاه دندانپزشکی ارج بنهند. این جامعه باید در وزارت بهداشت تریبون داشته باشد تا اعضا آن بتوانند حرف خود را بزنند. بدیهی است تا شخصی دندانپزشک نباشد نمی‌تواند برای دندانپزشکان قانون بنویسد. بنابراین بنده از معاونت درمان وزارت بهداشت درخواست می‌کنم در تصمیم‌گیری‌ها با اساتید دندانپزشکی مشورت کند و نسبت به همه گروه‌ها دید یکسانی در وضع قانون داشته باشد. گروه بحران دندانپزشکی هفته گذشته جلسه‌ای داشتند که اساتید بزرگی در آن شرکت کردند؛ اما در نهایت پزشکان برای آنها تصمیم گرفتند و هضم این موضوع سنگین است. چرا که یک دندان‌پزشک هم این توانایی را دارد.

عباسیان در پایان با تأکید مجدد بر لزوم رفع نگاه دوسویه نسبت به جامعه پزشکی و دندانپزشکی، گفت: بنده از این تریبون اعلام می‌کنم که تبعیض بس است! خواهشمندم با دید بازتری نسبت به جامعه دندانپزشکی نگاه شده و نسبت به ثبت مطب‌های دندانپزشکی بازنگری شود و اگر قرار است این اتفاق بیفتد، همه مطب‌ها، چه پزشک و چه دندانپزشک در برابر قانون یکسان باشند و در صورت تصمیم به فعالیت، نام خود را در سامانه ثبت کنند.

منبع: مهرنیوز

آخرین مطالب
دندانپزشک کاندید ریاست جمهوری
2 سال پیش
ارائه تسهیلات دندانپزشکی به بازنشستگان کشوری در تمام مراکز استان های کشور
2 سال پیش
فراخوان ایده های برتر اصلاح سطح تجهیزات دندانپزشکی
2 سال پیش
رابطه میان مسواک زدن و بروز بیماری های خود ایمنی
2 سال پیش
آغاز ثبت نام سی و پنجمین دوره آزمون پذیرش دستیار در رشته های تخصصی دندانپزشکی سال ۱۴۰۰ از خردادماه
2 سال پیش
محصولات مرتبط
محلول ضد عفونی کننده پرفکت Perfect
ناموجود
محلول ضد عفونی کننده سطوح، ابزار و تجهیزات سارفوسپت کوییک پلاس Surfosept Quik Plus | نیم لیتری
ناموجود
محلول ضد عفونی کننده سطوح، ابزار و تجهیزات سارفوسپت کوییک پلاس Surfosept Quik Plus | چهار لیتری
ناموجود
محلول ضد عفونی کننده ابزار و تجهیزات Peroxan مدل +RU | اسپری 350 ml
ناموجود
محلول ضد عفونی کننده ابزار و تجهیزات پروکسان Peroxan مدل +RU | پنج لیتری
ناموجود
محلول ضد عفونی کننده سطوح مینوتن اسپری Minuten Spray | چهار لیتری
ناموجود
محلول ضد عفونی کننده ابزار سارفوسپت Surfosept Instrument | یک لیتری
ناموجود
محلول ضد عفونی کننده سطوح مینوتن اسپری Minuten Spray | نیم لیتری
ناموجود
محلول ضد عفونی کننده دست پروکسان Peroxan مدل DAS | یک لیتری
ناموجود
محلول ضد عفونی کننده ابزار سارفوسپت Surfosept Instrument | چهار لیتری
ناموجود
محلول ضد عفونی کننده دست پروکسان Peroxan مدل DAS | پنج لیتری
ناموجود
محلول ضد عفونی کننده ابزار و تجهیزات Peroxan مدل +RU | پک 1350 ml
ناموجود
محلول ضد عفونی پروکسان Peroxan پک 3 در 1 خانواده
ناموجود
محلول ضد عفونی کننده دست پروکسان Peroxan مدل DAS | نیم لیتری
ناموجود
محلول ضد عفونی کننده پریونتا Preventa | نیم لیتری
ناموجود