DentOnline
اطلاعیه مهم انجمن صنفی دندانپزشکی ایران در مورد نحوه توزیع کارپول بی حسی 2
اطلاعیه مهم انجمن صنفی دندانپزشکی ایران در مورد نحوه توزیع کارپول بی حسی 2

اطلاعیه مهم انجمن صنفی دندانپزشکی ایران در مورد نحوه توزیع کارپول بی حسی (2)

 

همکاران گرامی همانطور که مستحضرید از اواسط سال ۱۳۹۷ دندانپزشکان کشور با کمبود کارپول بی حسی و به دنبال آن افزایش قیمت هر بسته تا بیش از ۴۰۰ هزار تومان مواجه شدند.  به دنبال این امر انجمن دندانپزشکی ایران با رایزنی با دو شرکت توزیع کننده ی اصلی (برگ سبز آترین و پدید آوران بین الملل آپادانا) رایزنی نموده و با همکاری این عزیزان، شعب انجمن و تعاونی دندانپزشکان ایران بخشی از مسئولیت توزیع کار پول را به عهده گرفتند که خوشبختانه آخرین سهمیه ها که مربوط به اردیبهشت ماه امسال می‌باشد، نیز در حال توزیع است.


روش توزیع مزبور خصوصاً در خارج از تهران چند مشکل اساسی داشت:

  1.  همکاران ما در شعب نمی‌توانستند مناسبات مالی با شرکت توزیع کننده و دندانپزشکان داشته باشند. همین امر دریافت و انتقال مبالغ مربوط به کارپولها را با مشکل مواجه می کرد. 
  2.  توزیع توسط انجمن دارای بار مالی بود و گر چه بخشی از آن توسط شرکت توزیع کننده جبران می شد لیکن نفس هزینه برای این امر مغایر با مسئولیت انجمن بود.
  3.  همکاران برای اخذ کارپول بایستی مدارک شناسایی ارائه می‌ کردند و برای هر بار اخذ کارپول بایستی رسید دریافت را امضا می نمودند. این امر را متناسب با حفظ شأن و منزلت همکاران نمی دانستیم.
  4.  همکاران برای اخذ کارپول بایستی به محل تعاونی در تهران و برخی استان‌ها ، شعب انجمن یا مطب همکاران مراجعه می نمودند.

 
در اسفندماه موضوع توزیع کارپول توسط شرکت توزیع دارو پخش از طریق داروخانه ها مطرح شد که در بدو امر در دو استان کشور موجب بروز مشکل و عدم توزیع کارپول گردید و نارضایتی اداره کل دارویی وزارت بهداشت را به دنبال داشت.

 
با توجه به آنچه گفته شد موضوع توزیع اینترنتی و فروش آنلاین در دستور کار انجمن دندانپزشکی ایران قرار گرفت نامه‌ای به وزیر محترم بهداشت درمان و آموزش پزشکی نوشته شد و متعاقب آن جلسه‌ای بین رئیس هیئت مدیره انجمن و قائم مقام وزیر جناب آقای دکتر حریرچی در ۲۷ اسفند ۱۳۹۷ برگزار گردید. پس از جلسه مذکور به اداره کل دارو توصیه گردید انجمن دندانپزشکی ایران بر توزیع کارپول نظارت نمایند.


در نیمه دوم فروردین ماه جلسه ای  با حضور رئیس هیئت مدیره انجمن دندانپزشکی ایران، مدیرعامل کارخانجات دارو پخش (اصلی ترین تولید کننده کارپول بی حسی)، مدیر عامل یکی از شرکت های توزیع کارپول، مدیرکل داروی وزارت بهداشت و کارشناسان مربوطه برگزار گردید. از توافقات به عمل آمده طی نامه‌ای از طرف جناب آقای دکتر عبده زاده مدیر کل داروی وزارت بهداشت، مقرر شد از ابتدای خرداد ماه ۱۳۹۸ توزیع کارپول بی حسی در بخش خصوصی از طرف شرکت تعاونی دندانپزشکان ایران انجام گیرد.


انتخاب شرکت تعاونی دندانپزشکان به چند دلیل عمده صورت گرفت:

  1. انجمن دندانپزشکی ایران به دلیل آنکه ورود مستقیم و دراز مدت خود را به امر خرید و فروش ناهماهنگ با اهداف اساسنامه ای می داند قصد ورود به فعالیت اقتصادی نداشت.  
  2. شرکت تعاونی دندانپزشکان ایران با سابقه ۳۰ ساله و عضویت تعداد زیادی از دندانپزشکان ازگزینه های اولیه پذیرش این مسئولیت بود. (در جهت جلوگیری از انحصاری شدن و تلاش برای ارایه خدمات بهتر پس از تکمیل بانک اطلاعات دندانپزشکان و مراکز ارایه خدمات دندانپزشکی ازسایر شرکتها نیز می‌توان در امر توزیع کمک گرفت.)
  3. نظارت بر عملکرد تعاونی دندانپزشکان برای انجمن دندانپزشکی امکان پذیر تر از سایر شرکت‌های توزیع کننده بود. 

پس از صدور نامه فوق الذکر و از آنجا که تعهد انجمن دندانپزشکی ایران فروش آنلاین کارپول دندانپزشکی بوده است اطلاع رسانی برای ثبت مشخصات همکاران در سایت و کانال تلگرامی مخصوص آغاز گردید و هم اکنون نزدیک به ۱۳۰۰۰ نفر از همکاران دندانپزشک مشخصات خود را در سامانه های مذکور ثبت کرده اند. از همکارانی که تاکنون مشخصات خود را ثبت ننموده اند میخواهیم با مراجعه به بخش عضویت سایت جامعه دندانپزشکی ایران و یا از طریق ربات تلگرامی idaplus-bot مشخصات خود را ثبت و تکمیل نمایند.


همچنین برای کمک به توزیع آنلاین کارپول فراخوان جهت همکاری شرکت‌ های متقاضی داده شده و تاکنون پنج شرکت آمادگی خود را برای توزیع کارپول بی حسی اعلام نموده اند. لیست شرکت های متقاضی به شرکت تعاونی دندانپزشکان ایران تقدیم گردیده تا پس از اعتبار سنجی و تایید مراجع ذیصلاح از همکاری آنان استفاده شود.

 

لازم به ذکر است طبق نظر مدیریت کارخانجات تولیدی و سازمان های نظارتی وجود مجوز برای توزیع کارپول به عنوان دارو را نیاز مند مجوز توزیع دانسته بودند که با پیگیری‌های انجام شده موضوع در کمیسیون ماده ۲۰ مطرح و برای مدت ۳ ماه به صورت آزمایشی این مجوز برای شرکت تعاونی دندانپزشکان ایران صادر گردید.

 

چند نکته مهم:
۱) با توجه به تجربه  نیمه دوم سال ۱۳۹۷ انجمن و تعاونی صرفاً اعلام آمادگی برای توزیع کارپول در بخش خصوصی نموده و به هیچ عنوان خواستار انحصار نبوده و نیستند ما هم اکنون در حال بررسی و زمینه‌سازی برای یک سرور مرکزی هستیم تا به وسیله داده های موجود از همکاران دندانپزشک، شرکت های متعددی امکان توزیع و فروش آنلاین را داشته باشند.


۲) در سیستم جدید فروش آنلاین بسته های کارپول به قیمت مصوب بدون هیچگونه افزایش به آدرس مطب همکاران پست خواهد شد بنابراین نیاز به حضور همکاران در محل (داروخانه / شعب انجمن / نمایندگی های توزیع و غیره ) نخواهد بود.


۳) در سال گذشته اداره کل تجهیزات تصمیم گرفت که توزیع مواد و وسایل که از ارز دولتی استفاده کرده اند از طریق سایت فروش اینترنتی انجام دهد همان زمان عده‌ای که منافعشان در توزیع غیر شفاف و سنتی بوده و از صف کشیدن و خواهش کردن همکاران دندانپزشک برای گرفتن اجناس سهمیه ای لذت می بردند به اسم انحصار در توزیع جلوی این کار را گرفتند و همگان شاهد بودیم که بعد از گذشت یک سال هنوز سیستم توزیع مواد و وسایل دندانپزشکی عادلانه منظم و عزتمندانه نیست.


۴) شرکت‌هایی که توانایی لازم و استانداردهای تعریف شده را بنا بر تایید مراجع ذیصلاح داشته باشند به ترتیب درخواست و اعتبارسنجی طرف همکاری شرکت تعاونی دندانپزشکان ایران قرار خواهند گرفت.


۵ ) توزیع اینترنتی فروش آنلاین با توجه به اینکه عمده همکاران عادت به خرید حضوری و به شیوه سنتی دارند کار بدیع و البته همراه با مشکلاتی خواهد بود از همه همکاران دعوت می کنیم با صبر و حوصله اجازه دهند به روش سالم عادلانه و عزتمندانه فروش آنلاین در محصول مهمی مثل کارپول بی حسی انجام گیرد. متاسفانه جمعی که همواره در هر کاری فقط انتقاد و ناامیدی را به بدنه جامعه دندانپزشکی تزریق می کنند از هم اکنون و قبل از شروع توزیع کارپول کارشکنی را آغاز کردند  اینآن تا زمانی که انحصار توزیع کارپول دست یک یا دو شرکت خصوصی بود دم بر نمی آوردند و اکنون که با همت نمایندگان صنف، امکان توزیع در اختیار شرکت تعاونی به عنوان یک نهاد مدنی در آمده دلسوزی های شان!!! آغاز گردیده است.


هیچ کاری خصوصاً در شروع بدون نقص و کاستی نیست به همکاران اطمینان می‌دهیم که با همراهی ایشان در جهت ثبت نام در سامانه عضویت جامعه دندانپزشکی ایران و در صورت استمرار سیاست‌های وزارت بهداشت تجربه موفقی از سپردن مسئولیت به دست نهادهای غیردولتی را رقم خواهیم زد.

 


همکاران جهت هر گونه پرسش مراتب را از روشهای زیر اطلاع داده و پاسخ لازم را دریافت دارند:
پست الکترونیک انجمن iraniandentalassociation@gmail.com
ارتباط از طریق ادمین کانالhttps://t.me/idadent 
تلفن در ساعات اداری ۸۸۲۸۹۲۵۶ الی 9


۱۳۹۸/۳/۱۳
دکتر علی تاجرنیا
رئیس هیئت مدیره 
انجمن دندانپزشکی ایران (صنفی)

 

 

منبع: کانال انجمن دندانپزشکان ایران

آخرین مطالب
دندانپزشک کاندید ریاست جمهوری
2 سال پیش
ارائه تسهیلات دندانپزشکی به بازنشستگان کشوری در تمام مراکز استان های کشور
2 سال پیش
فراخوان ایده های برتر اصلاح سطح تجهیزات دندانپزشکی
2 سال پیش
رابطه میان مسواک زدن و بروز بیماری های خود ایمنی
2 سال پیش
آغاز ثبت نام سی و پنجمین دوره آزمون پذیرش دستیار در رشته های تخصصی دندانپزشکی سال ۱۴۰۰ از خردادماه
2 سال پیش
محصولات مرتبط
کارپول دندانپزشکی پروزوکائین ای persocaine E دارو پخش
ناموجود
کارپول دندانپزشکی دنتانست Dentanest 3% دارو پخش
ناموجود
کارپول دندانپزشکی پوسیکائین Posicaine 100 نووکول Novocol
ناموجود
کارپول دندانپزشکی پریلوکائین اکسیر Exir پریلودنت Prilodent
ناموجود
کارپول دندانپزشکی آرتیکائین 4% اکسیر Exir دنتاکائین Dentacaine 200
ناموجود
کارپول دندانپزشکی مپیواکائین اکسیر Exir اکسی کائین Exicaine
ناموجود
کارپول دندانپزشکی لیدوکائین اکسیر Exir زایلوپن Xylopen 2%
ناموجود
کارپول دندانپزشکی ایزو کائین (سیتانست) Isocaine 3% نووکول Novocol
ناموجود
ژل بی حسی دندانپزشکی بنزوکائین 20% ای دی اس ADS
ناموجود