DentOnline
راهنمای انتخاب لایت کیور دندانپزشکی
راهنمای انتخاب لایت کیور دندانپزشکی

راهنمای انتخاب لایت کیور دندانپزشکی ( Dental Curing Light )

مهم نیست که تکنولوژی مواد پرکننده دندان چقدر پیشرفت داشته است زیرا چیزی که برای کامل کردن وظیفه مواد پرکننده دندان ضروری است لایت کیور مناسب است. لایت کیور یکی از مهم‌ترین و کاربردی‌ترین تجهیزات دندانپزشکی که تأثیر مستقیم و بالایی در کیفیت درمان شما دارد.

 لایت کیور های هالوژنی سال‌ها وظیفه کیور کردن مواد دندانپزشکی را برعهده داشته‌اند و یک بخش قابل اعتماد و قابل اتکا در دندان پزشکی به شمار می آمدند. با این حال دارای اشکالاتی نیز بودند: داغ بودند، برای خنک شدن نیاز به فن خنک کننده داشتند که پر سر و صدا بود، اندازه بزرگ و وزن زیادی داشتند و در آخر سیم های دست و پاگیر انها آزادی عمل را بسیار محدود میکرد. برای برطرف شدن این مشکلات با پیشرفت تکنولوژی لایت کیور های LED وارد بازار دندانپزشکی شدند و امروزه لایت کیور های هالوژنی کاملا منسوخ شده اند. لایت کیور های LED سبک هستند، با باطری کار میکنند و نیازی به سیم ندارند، طراحی ظریف و حجم کمی دارند، با دمای بسیار پایین تری نسبت به لایت کیور های هالوژنی کار میکنند بنابراین نیاز به فن خنک کننده ندارند و در سکوت کامل میتوانید به کار درمان بپردازید.

اما بهترین لایت کیور LED کدام است؟

برای اینکه بتوانیم به این سوال پاسخ دهیم در ادامه باهم نکات مهم در انتخاب یک لایت کیور را مرور خواهیم کرد.

عوامل موثر در خرید یک لایت کیور دندانپزشکی عبارتند از:

۱. قیمت

۲. توان خروجی

۳. طول موج خروجی

۴. طراحی و ارگونومی

۵. اندازه و زاویه سری (Tip)

۶. طول عمر باطری

۷. خدمات و پشتیبانی

قیمت:

برای یک خرید راحت و آگاهانه حتما باید از قبل در مورد بودجه ای که برای خرید در نظر گرفته اید تصمیم گیری کنید. بهترین روش برای این کار این است که برای مبلغی که در نظر می گیرید کمی تلرانس نیز قرار دهید و پس از در نظر گرفتن معیار هایی که با هم مرور خواهیم کرد ارزش خرید دستگاه را نسبت به هزینه آن مورد بررسی قرار دهید. خوشبختانه در سالهای اخیر لایت کیور هایی وارد بازار شده اند که علی رغم داشتن قیمت مناسب و پایین از کیفیت و کارایی بسیار قابل قبولی برخوردارند و تقریبا دغدغه هزینه را در این مورد از میان برداشته اند.

توان خروجی:

توان (شدت) خروجی مهمترین آیتم در انتخاب لایت کیور محسوب می شود که تاثیر مستقیم بر قیمت آن نیز دارد. توان خروجی اکثر لایت کیور های موجود بیشتر از ۱۰۰۰ میلی وات بر سانتیمتر مربع و که برای کیور کردن بسیار مناسب است. هرچه توان خروجی بیشتر باشد عمق بیشتر شده و کیور در زمان کمتری اتفاق می افتد. اما به یاد داشته باشید توان بیشتر همواره با دمای بالاتری نیز همراه است. اگر از لایت کیور های با توان ۱۶۰۰ mW/cm2 و یا بالاتر استفاده میکنید حتما دقت کنید که زمان کیورینگ از حد مجاز فراتر نرود. زیرا باعث داغ شدن بیش از حد و سوختن بافت زنده دندان خواهد شد.

طول موج خروجی:

برتری لایت کیور های هالوژن این بود که طیف طول موج گسترده ای را پوشش می دادند و توان کیور کردن هر ماده پر کننده ای را داشتند، اما لایت کیور های LED طول موج متمرکزی تولید می‌کنند (۴۲۰ تا ۴۸۰ نانومتر ). نقطه شروع کیور برای اکثر مواد پرکننده در همین محدوده است اما برخی از مواد پرکننده (کامپوزیت های سوپر بیلیچ و ... ) طول موج کیورینگ متفاوتی نسبت به مواد پرکننده رایج در بازار دارند. حتماً به نقطه آغاز کیورینگ مواد پرکننده مصرفی در مطب خود دقت کنید و لایت کیوری را انتخاب کنید که توانایی کیور کردن صحیح آنها را داشته باشد.

ارگونومی و کیفیت ساخت:

ساختار مناسب، قرار گرفتن راحت در دستان کاربر، دسترسی آسان به دکمه های کنترل کننده و در آخر وزن دستگاه به شما کمک می کند تا تجربه بهتری در درمان داشته باشید و از کار خود لذت بیشتری ببرید.

مود های کاری:

حالت های کاری یک دستگاه به شما امکان انتخاب روش بهتر استفاده از دستگاه لایت کیور را می دهد. مثلا در درمان های عمیق تر برای داشتن حداکثر حجم ماده پرکننده و پوشش کامل حفره، استفاده از توان خروجی پایین‌ تر (Low / Normal) توصیه می شود.

سری های موجود (Tips) :

داشتن سری های مختلف به شما این اجازه را می‌دهد که جهت درمان های مختلف انتخاب‌های بهتری داشته باشید و همچنین زاویه سری به شما کمک می کند تا دسترسی بهتری به دندان‌ها در کیس های متفاوت به خصوص اظفال داشته باشید.

طول عمر باطری:

دستگاهی را انتخاب کنید که طول عمر و ظرفیت باطری آن بیشتر باشد و در طول یک روز کاری شما را جا نگذارد. همچنین زمان کمتری برای شارژ نیاز داشته باشد و ترجیحا امکان استفاده به صورت با سیم را هم در مواقع ضروری داشته باشد.

۷. خدمات پس از فروش و پشتیبانی:

 ارائه خدمات پس از فروش با کیفیت تاثیر بسیار زیادی بر تداوم کاری اتوکلاو دندانپزشکی خواهد داشت.

  • ارائه به موقع و دسترسی آسان به قطعات و خدمات و نیز عدم انحصاری بودن آن

  • اخلاق گرایی و برخورد مناسب با مشتری

  • و در نهایت انجام کامل و به موقع تعهدات از فاکتور های مهم خدمات پس از فروش هستند.

سخن پایانی:

اهمیت تمام موارد بیان شده بستگی به نظر شما دارد. پیشنهاد میگردد موارد ذکر شده را با توجه به سلیقه و علایق خود اولویت بندی نموده و سپس به هر کدام از لایت کیور های دندانپزشکی، که برای خرید در نظر دارید با توجه به اولویت ها امتیاز دهید تا بتوانید یک خرید آگاهانه، رضایت بخش، دلخواه و کاملا منطبق بر سلیقه خود را تجربه کنید.

در تمامی مراحل خرید، مشاورین دنت آنلاین هفت روز هفته با کمال میل در خدمت شما خواهند بود تا شما را به صورت کاملا تخصصی و حرفه‌ای برای خریدی موفق راهنمایی کنند. با دنت آنلاین خریدی راحت، آگاهانه، مطمئن را همراه با سرعت بالا در خانه یا محل کار خود تجربه کنید.

تهیه شده توسط تیم نگارش مرکز تخصصی و فروشگاه اینترنتی تجهیزات دندانپزشکی دنت آنلاین بر اساس آخرین استاندارد های روز دنیا، تحقیقات میدانی و تجارب دندانپزشکان ایرانی