DentOnline
چطور یک کمپرسور دندانپزشکی مناسب انتخاب کنم؟
چطور یک کمپرسور دندانپزشکی مناسب انتخاب کنم؟

 راهنمای جامع خرید کمپرسور دندانپزشکی

با سلام

چطور یک کمپرسور دندانپزشکی مناسب انتخاب کنم؟

اگر این سوال شما هم هست و قصد خرید کمپرسور دندانپزشکی دارید حتما این مطلب را مطالعه نمایید.

هوای فشرده یکی از مهم ترین و حساس ترین نیاز های یک مرکز دندانپزشکی به شمار می آید. افزون بر اینکه راه اندازی و تداوم کاری مطب دندانپزشکی کاملا وابسته به کمپرسور آن می باشد، کیفیت هوایی که مصرف درمانی دارد (به ویژه در دندانپزشکی) از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بوده و تاثیر زیادی بر سلامت کادر درمان، بیمار و کیفیت درمان خواهد داشت و باید حداقل شرایط و استاندارد های لازم برای مصرف در مراکز پزشکی را داشته باشد.

سکوت و آرامش محیط درمان نیز یکی از عوامل مهم رضایتمندی بیماران و حفظ کیفیت خدمات رسانی است، که به دلایل مختلف از جمله محدود بودن فضا در مراکز دندانپزشکی، همواره یکی از دغدغه های اصلی دندانپزشکان در سراسر دنیا محسوب می گردد.

از این رو انتخاب یک کمپرسور با کیفیت، که استانداردها و شرایط لازم جهت مصرف در یک مرکز دندانپزشکی را داشته باشد، می تواند کمک بسیار زیادی به شما در کنترل عفونت (حفظ سلامت کادر درمان و بیماران)، حفظ آرامش، تداوم کاری و در نهایت بالا رفتن کیفیت درمان و خدمات رسانی در یک مرکز دندانپزشکی نماید.

 

عوامل موثر در خرید کمپرسور دندانپزشکی عبارتند از:

۱. قیمت
۲. کیفیت و استاندارد
۳. صدا (نویز)
۴. خدمات پس از فروش
۵. موارد مربوط به مکان نصب

 

۱) قیمت:
اولین و در اکثر موارد مهمترین معیار در انتخاب، قیمت محسوب میشود. برای یک خرید راحت و آگاهانه حتما باید از قبل در مورد بودجه ای که برای خرید در نظر گرفته اید تصمیم گیری کنید. بهترین روش برای این کار این است که برای مبلغی که در نظر می گیرید کمی تلرانس نیز قرار دهید و پس از در نظر گرفتن معیار هایی که با هم مرور خواهیم کرد ارزش خرید دستگاه را نسبت به هزینه آن مورد بررسی قرار دهید.


 ۲ ) استاندارد و کیفیت:

استاندارد مکانیکی:
کلیه قطعات کمپرسور دندانپزشکی، به ویژه قطعاتی که در سطح داخلی کمپرسور هستند و در مسیر هوا قرار دارند باید مدیکال گرید باشند.

 

موتور:
موتور کمپرسور دندانپزشکی باید عاری از هرگونه روغن یا اصطلاحا Oilfree باشد. طبق استاندارد های ملی ایران نیز از سال ۱۳۶۸ استفاده از کمپرسور روغنی برای مصارف پزشکی و دندانپزشکی ممنوع اعلام شده است.

 

مخزن:
مخزن کمپرسور باید از فلز مقاوم در برابر خوردگی بوده و جهت عدم رشد و گسترش میکرو ارگانیسم ها و باکتری های مضر در مخزن، رویه ی داخلی آن با یک لایه ضخیم اپوکسی پوشانده شود.

 

شیر تخلیه:
مخزن کمپرسور دندانپزشکی باید هر چند وقت یکبار (با توجه به شرایط آب و هوایی محل) به صورت کامل تخلیه شود تا رطوبت داخل مخزن (هر چند ناچیز) از بین برود از این رو لازم است کمپرسور دندانپزشکی مجهز به شیر تخلیه استاندارد و در دسترس باشند.

 

فیلتر و رگولاتور خروجی:
ترجیحا کمپرسور دندانپزشکی باید دارای رگولاتور تنظیم فشار و فیلتر خروجی باشد تا هوای خروجی دارای فشار مناسب و عاری از هر گونه  ذرات معلق باشد.

 

ایمنی:

سیستم خنک کننده و محافظ گرمایی:
ترجیحا موتور کمپرسور باید مجهز به سیستم تهویه مناسب و محافظ گرمایی باشد تا از دمای موتور بکاهد و در صورت داغ شدن بیش از حد موتور، از آسیب و سوختن آن جلوگیری کند.

 

شیر تخلیه اضطراری:
کلیه کمپرسور ها باید مجهز به شیر تخلیه اضطراری باشند تا در صورت عدم توقف موتور پس از پر شدن مخزن، هوای اضافه را تخلیه کند و مانع از انفجار و آسیب به کمپرسور و ... گردد.

 

                                   

 

تکنیک های کنترل عفونت:

خشک کن:
هوای محیط دارای رطوبت و ناخالصی های است که باعث رشد میکروب ها و گسترش عفونت در مخزن کمپرسور و مسیر لوله ها و انتقال آن به دهان بیمار و هوای محیط مطب می گردد. همچنین رطوبت می تواند باعث آسیب و زنگ زدگی اجزای داخلی کمپرسور و تجهیزات گران قیمت مرتبط با الان از جمله یونیت و اینسترومنت ها گردد که در دراز مدت هزینه های تعمیر و نگهداری تجهیزات را به شدت بالا میبرد.

 

فیلتر آنتی باکتریال:
فیلتر آنتی باکتریال در تکمیل فرآیند خشک کردن هوا باعث می شود تا هوای خروجی از کمپرسور عاری از هرگونه میکرو ارگانیسم و باکتری باشد.

 

تداوم کاری و کیفیت:
کمپرسور باید علاوه بر رعایت استانداردهایی که گفته شد از کیفیت مناسب و تداوم کاری خوبی برخوردار باشد. بدیهی است در صورتی که کمپرسور از تداوم کاری مناسب برخوردار نباشد تقریبا باعث توقف کار کل مطب، نارضایتی پزشک، بیماران و در نهایت ضرر های اقتصادی می گردد.

 

۳) صدای کمپرسور:

اگر با توجه به طراحی و فضای داخل مطب اتاقی مجزا برای کمپرسور در دسترس نیست و یا اتاق کمپرسور به یونیت بسیار نزدیک است، حتما به فاکتور حجم صدا (نویز) در مشخصات کمپرسور دقت نمایید و ترجیحا کمپرسوری تهیه نمایید که صدای آن زیر ۶۰ دسیبل باشد.
 

۴) خدمات پس از فروش و پشتیبانی:
 ارائه خدمات پس از فروش با کیفیت تاثیر بسیار زیادی بر تداوم کاری کمپرسور خواهد داشت.

  • داشتن نماینده یا تکنسین محلی قوی
  • ارائه به موقع و دسترسی آسان به قطعات و خدمات و نیز عدم انحصاری بودن آن
  • اخلاق گرایی و برخورد مناسب با مشتری
  • و در نهایت انجام کامل و به موقع تعهدات 

از فاکتور های مهم خدمات پس از فروش هستند. البته باید تحریم ها و مسائل سیاسی را نیز به خصوص در مورد شرکت های وارد کننده در نظر بگیریم.

 

۵) موارد مربوط به مکان نصب کمپرسور:
حتما قبل از خرید کمپرسور از مناسب بودن مکان نصب آن اطمینان حاصل کنید. رعایت موارد زیر به شما بسیار کمک خواهد کرد:

۱. انتخاب فضای مناسب با تهویه و رعایت استاندارهای مربوط به فضا.
توجه داشته باشید مکان کمپرسور باید از لحاظ نظافت در سطح مطلوب باشد، کمپرسور را هرگز در مکان های آلوده و کثیف قرار ندهید و در حفظ نظافت کمپرسور و محیط اطراف آن کوشا باشید.
۲. اطمینان از سالم بودن و استاندارد بودن سیستم لوله کشی( طبق استاندارد از لوله مسی استفاده شود ).
۳. مناسب بودن ولتاژ برق  (برای رفع این مشکلات علاوه بر مشاوره با یک تکنسین مجرب از فیلتر های مخصوص و یا نوسانگیر برق استفاده نمایید).

 

سخن پایانی:
اهمیت تمام موارد بیان شده بستگی به نظر شما دارد. پیشنهاد میگردد موارد ذکر شده را با توجه به سلیقه و علایق خود اولویت بندی نموده و سپس به هر کدام از کمپرسورها، که برای خرید در نظر دارید با توجه به اولویت ها امتیاز دهید تا بتوانید یک خرید آگاهانه، رضایت بخش، دلخواه و کاملا منطبق بر سلیقه خود را تجربه کنید.

در تمامی مراحل خرید مشاورین دنت آنلاین هفت روز هفته با کمال میل در خدمت شما خواهند بود تا شما را به صورت کاملا تخصصی و حرفه‌ای برای خریدی موفق راهنمایی کنند.
با دنت آنلاین خریدی راحت، آگاهانه، مطمئن را همراه با سرعت بالا در خانه خود تجربه کنید.

 

تهیه شده توسط تیم نگارش مرکز تخصصی و فروشگاه اینترنتی تجهیزات دندانپزشکی دنت آنلاین بر اساس آخرین استاندارد های روز دنیا، تحقیقات میدانی و تجارب دندانپزشکان ایرانی