DentOnline
پوشش خدمات سلامت دهان و دندان ۷ میلیون دانش آموز دبستانی
پوشش خدمات سلامت دهان و دندان ۷ میلیون دانش آموز دبستانی

عضو شورای سلامت دهان پوشش خدمات سلامت دهان و دندان ۷ میلیون دانش آموز دبستانی را گامی موثر در جهت توسعه عملکرد نظام سلامت دهان کشور دانست.

مجید قاسمیانپور عضو شورای سلامت دهان گفت: پوشش خدمات سلامت دهان و دندان ۷ میلیون دانش آموز دبستانی را گامی موثر در جهت توسعه عملکرد نظام سلامت دهان کشور دانست و گفت: برای گسترش نظام ارائه خدمات سلامت دهان و دندان به کودکان دبستانی، تفاهم نامه‌ای بین وزارت بهداشت و درمان با وزارت آموزش و پرورش در بالاترین سطح یعنی دو وزیر به امضا رسید.

 

وی در خصوص جزییات این تفاهم نامه افزود: بر اساس این تفاهم نامه مقرر گردید تا برنامه ۵ ساله‌ای در جهت مشارکت این دو وزارتخانه و در راستای ارتقای سلامت دهان و دندان دانش آموزان طراحی و اجرا گردد.

 

عضو شورای سلامت دهان ادامه داد: در این برنامه اداره سلامت دهان وزارت بهداشت، ۷ میلیون کودک دبستانی را در فاز اول تحت پوشش خدمات دندانپزشکی پیشگیرانه، ارتقایی و نظارتی خود قرار داده و بدین نحو زمینه ارتباط با وزارت آموزش و پرورش به عنوان مهمترین نهاد حاکمیتی مرجع در حوزه آموزش و فرهنگ کشور فراهم شده است.

 

وی با بیان اینکه امروز مدارس به پایگاه توسعه فرهنگ و سواد بهداشتی در کشور تبدیل شده اند، اظهار داشت: بیش از ۶۰ هزار مدرسه به این طرح وارد شده و حدود ۷ میلیون کودک شاغل به تحصیل در تمام مدارس سراسر کشور مورد رصد و شناسایی قرار گرفته اند تا بر اساس ظرفیت‌های موجود در نظام شبکه ارایه خدمات سلامت دهان کشور و مشارکت بخش خصوصی بتوانند بر اساس نیاز درمانی احصا شده آنها، برنامه ریزی‌های لازم را انجام دهند.

 

این متخصص ارتودنسی با اشاره به طراحی نرم افزاری برای رصد وضعیت نیاز به خدمات سلامت دهان دانش آموزان و نحوه انجام کار در مدارس بیان کرد: این نرم افزار در اداره سلامت دهان وزارت بهداشت طراحی شده و دارای این قابلیت است که مدیران و ناظرین بتوانند بر اساس نیاز درمانی احصا شده اولیه، روند ارایه خدمات به دانش آمزان را با دقت فراوان و در کمترین زمان ممکن بررسی نمایند. 

 

به گفته قاسمیانپور تمام مراکز بهداشتی ودرمانی تحت پوشش معاونت بهداشتی به این سامانه معرفی شده و ارائه دهندگان خدمت بر اساس اطلاعات تفکیکی، خدمت مورد ارائه را در آن ثبت می‌نمایند. 

 

وی با اشاره به این موضوع که بسیاری از مطالعات معتبر نشان می‌دهد در کشورهای در حال توسعه خدمات دندانپزشکی جنبه فوریتی یافته است، گفت: با توجه به ماهیت این خدمات در بعد مالی، در کشورهای صنعتی حدود ۱۰ درصد مخارج مربوط به بهداشت عمومی صرف درمان بیماری‌های دهان و دندان می‌شود که این خود بار مالی سنگینی را به دولت‌ها تحمیل می‌کند. 

 

عضو شورای سلامت دهان افزود: دکتر شیهام به عنوان یکی از معروفترین محققین در حوزه مطالعات دندانپزشکی اجتماعی طی مطالعه‌ای در حوزه بررسی تاثیر هزینه‌های مالی خدمات دندانپزشکی پایه در کشورهای جهان سوم می‌گوید که در بسیاری از کشورهای کم درآمد، هزینه‌های درمان پوسیدگی دندان در کودکان به تنهایی بیش از کل بودجه مراقبت‌های بهداشتی برای آنهاست.

 

وی یادآور شد: این مورد و موارد مشابه سبب گردیده تا یکی از برنامه‌های منتج از سیاست‌های کلان دهان و دندان در بخش بهداشت، تمرکز بر برنامه‌های حمایتی و پایه‌ای در حوزه کودکان بویژه دانش آموزان قرار گیرد.

 

منبع: yjc