DentOnline
۱۵می، روز جهانی سلامت و ارتودنسی
۱۵می، روز جهانی سلامت و ارتودنسی

افزوده شدن روز جهانی سلامت و ارتودنسی به تقویم دندان‌پزشکی 

پانزدهمین روز ماه می روز جهانی سلامت و ارتودنسی نام‌گذاری شده است. کمیته اجرایی WFO (فدراسیون جهانی ارتودنتیست‌ها)، این روز را برای اولین بار از سال ۲۰۱۷ به این مناسبت انتخاب کرده است. وجه تسمیه این نام‌گذاری امضاء منشور این فدراسیون در این روز در چهارمین کنگره بین‌المللی ارتودنسی در سانفرانسیسکو در سال ۱۹۹۵ است. در اصل روز جهانی ارتودنسی برای پیوند زدن گذشته و آینده WFO در نظر گرفته شده است.
این فدراسیون، سازمان‌های ذی‌ربط خود را ترغیب کرده است که به همراه اعضای خود، فعالیت‌های علمی یا تبلیغاتی را به مناسبت روز جهانی سلامت و ارتودنسی ترتیب بدهند. همچنین اعضاء WFO تشویق شده‌اند تا در مطب خود، برنامه‌هایی را برای ترویج اهمیت مراقبت‌های ارتودنسی در نظر بگیرند.
امسال جشن بزرگداشت روز جهانی ارتودنسی در کشورهای مختلف هم برگزار می‌شود و دکتر نیکلیش وِید، Nikhilesh Vaid، رئیس کمیته تبلیغات WFO در کاتماندو، پایتخت نپال به همراه برنامه‌ریزان دومین کنگره ارتودنسی منطقه‌ای SAARC (اتحادیه همکاری‌های منطقه‌ای جنوب آسیا) برنامه‌های مرتبط با سلامت و ارتودنسی را ترتیب داده‌اند.

یک لوگو و بیست و پنج پیام
فدراسیون جهانی ارتودنتیست‌ها برای این مناسبت بین‌المللی، لوگو و همچنین پوسترهای مخصوصی طراحی کرده است که در عین سادگی، پیام‌های زیادی به بیننده القاء می‌کند و تصویر آن‌ها در فرمت‌های مختلف قابل دانلود کردن است. اعضاء WFO باید لوگوی مخصوص روز جهانی سلامت و ارتودنسی را همراه با تمام اقلام تبلیغاتی که برای این مناسبت در نظر گرفته‌اند استفاده کنند.
دکتر نیکلیش وِید، دکتر ریکاردو کروز ماچادو Ricardo Machado Cruz از برزیل و دکتر جان هنگ ژو Yanheng Zhou  از چین، بیش از ۲۵ طرح را بر روی یک لوگو پیاده کرده‌اند تا نماد مناسبی برای روز جهانی سلامت و ارتودنسی تهیه کرده باشند.
آناد شانکار، Ananth Shankar، طراح و تصویرپرداز مشهور کارتون که طراح این لوگو است، در تحلیل آن می‌نویسد: «روز جهانی سلامت و ارتودنسی، با یک لوگو که به سادگی به عنوان نمادی برای مراقبت‌های ارتودنسی در سراسر جهان قابل شناسایی است جشن گرفته می‌شود. در مرکز این لوگو، یک لبخند پهن با دندان‌های سفید درخشان قرار دارد که لثه‌های صورتی سالم آن‌ها را در بر گرفته است. بر روی دندان‌ها بریس‌هایی قرار دارد که نشان‌دهنده دوستی بین ارتودنتیست‌ها و مردم دنیا است که زمانی که افراد لبخند می‌زنند، ایجاد می‌شود. با این هدف، بریس‌ها شبیه انسان‌هایی طراحی شده‌اند که مانند دوست، دستان یکدیگر را گرفته‌اند. همچنین هارمونی رنگ‌ها، همان‌طور که در نماد المپیک به کار گرفته شده است، نماد اتحاد بین افراد، از نژادها و با رنگ‌های پوست مختلف است. این لبخند داخل یک دایره سفید قرار دارد که خود در یک مربع جای گرفته است. این دایره سفید، یک جهان درخشان را نشان می‌دهد که داخل جسمی سخت و ثابت جای گرفته است. برای این لوگو قلمی مدرن انتخاب شده است و رنگ‌های فدراسیون جهانی ارتودنسی، در آن به کار برده شده است. البته برای راحتی استفاده، این لوگو به‌گونه‌ای طرحی شده است که بتوان آن را در رنگ‌های مختلف پرینت گرفت.»

اگر شما هم به عنوان یک ارتودنتیست، مشتاق هستید در این حرکت جهانی شرکت کنید، می‌توانید با یک کلیکپوسترها و لوگوی روز جهانی سلامت و ارتودنسی را دانلود کنید و تصاویری از فعالیت‌های خود را به آدرس ای میل WOHD@wfo.org برای فدراسیون جهانی ارتودنسی ارسال کنید.

منبع: wfo.org